2001: Vesmírna odysea

NovinkaHeadlineBlogŠtudentské texty
Podobné zadanie, ako prváčky na Filmovú reč, dostali aj študenti druhého ročníka z predmetu Kultúra písaného slova - napísať analýzu filmu, ktorý ich v živote najviac ovplyvnil, oslovil. Adam Gazdič si vybral nadčasový film 2001: Vesmírna odysea (Stanley Kubrick, 1968), ktorý sa v dnešných dňoch stáva obzvlášť aktuálnym. Za hranicami ľudského poznaniaKeď sa u Stanleyho Kubricka v 60. rokoch rozvinul záujem o poznávanie tajov vesmíru a mimozemského života, netušil ešte, že táto fascinácia povedie k vytvoreniu diela, ktoré zacementuje jeho pozíciu medzi najslávnejšími režisérmi všetkých čias. 2001: Vesmírna odysea sa napriek bezprostrednému kritickému neúspechu dokázala v priebehu rokov a vývojom diváckeho vkusu vyšplhať na vrchol žánru sci-fi, kde i naďalej osamotene stojí ako monolit, udivujúci, znepokojujúci a pobádajúci k premýšľaniu.Technicky inovatívny a myšlienkovo rozpriestranený, vplyv filmu nielen na žáner sci-fi je…

O láske, o srdci

NovinkaHeadlineBlogŠtudentské texty
V čase koronavírusovej krízy vyučujeme dištančne – cez internet. Študentky prvého ročníka dostali k predmetu Filmová reč za úlohu napísať analýzu filmu, ktorý ich v živote ovplyvnil, resp. priniesol im niečo zaujímavé. Základom každej analýzy je formulovanie tézy. Aby bola téza čo najviditeľnejšia, je zvýraznená hrubým písmom. Ak má byť téza vnímaná čitateľom ako relevantná, je potrebné podporiť ju argumentmi a príkladmi. Prinášame vám prvú analýzu od Zuzany Goleinovej k filmu Studená vojna (Paweł Pawlikowski, 2018):O láske, o srdci            Je veľkolepý ale i minimalistický, čierny a biely, surový a láskavý.Krásu vytvára harmóniou kontrastu. Film o láske, ktorá sa až priveľmi podobá na vojnu a rovnako ako ona prináša obete. Studená vojna Pawla Pawlikowskeho je jedným z najsugestívnejších filmov o láske, aké v posledných rokoch vznikli. Nevypovedá len o láske, ktorej problémom je doba. Predkladá milostný konflikt, ktorý bude…

Ako veľmi vie prekvapiť verejnoprávna televízia?

NovinkaHeadlineBlogŠtudentské texty
Je to viac než rok dozadu, kedy som spolu s vtedajšími spolužiakmi diskutoval na seminári s Petrom Szczepanikom o klasickom vnímaní verejnoprávnej televízie, jej podobe a osude v ére digitálnych médií a internetu. Pôvodný obsah verejnoprávnych médií sme, najmä v našich geografických šírkach zhodne označovali ako príliš upätý, anachronický, nie práve atraktívny pre mladého diváka. A tu zrazu, na konci februára 2020, prišla ČT1 so seriálom Zrádci. Seriálom, ktorý drzo vtrhol na obrazovky televízií a osviežil, podobne ako minuloročný hit MOST!, zažitý obraz o tunajšej skostnatenej verejnoprávnej produkcii.Jedným z problémov dnešného Česka je fakt, že ide o pervitínovú veľmoc. U našich susedov, najmä v severnej časti ich krajiny, na pohraničí s Nemeckom a Poľskom, prekvitá ilegálna výroba a obchod s metamfetamínmi. Práve ten je východiskový bod, na ktorom je postavené dianie šesťdielnej (mini)série Viktora Tauša.Príbeh o Davidovi…

Thomas Elsaesser a filmové dejiny v pohybe

NovinkaHeadlineBlogŠtudentské texty
Tesne ku koncu minulého roka, 4. decembra 2019, opustil filmovedný svet jeden z najvýraznejších moderných historikov  a teoretikov venujúcich sa americkému, európskemu (a pod drobnohľadom najmä nemeckému) filmu, Thomas Elsaesser - profersor a historik na katedre Filmových a televíznych štúdií na Amsterdamskej univerzite, kde pôsobil od roku 1991. Akademickú pôdu FTF VŠMU navštívil v roku 2017 s prednáškou o snímke Alexandra Klugeho Rozlúčka so včerajškom (1966), čím sa dostávame aj k jednému z hlavných bodov jeho bádateľskej kariéry.V Elsaesserových knihách venujúcich sa filmovej histórii, vyniká  najmä jeho záujem o oblasť nemeckého filmu, jeho vývoja a súvislostí naprieč 20. storočím. Venuje sa im v knihách A Second Life: German Cinema's First Decades (1996), Weimar Cinema and After (2003) alebo Metropolis (2001), ktorá podrobne analyzuje produkčné pozadie a okolnosti vzniku snímky Metropolis Fritza Langa, čím sa stáva…

Trojpohľad na filmy Juraja Jakubiska

NovinkaHeadlineBlogŠtudentské texty
Už tradične bývajú konce semestrov bohaté na študentské texty, nakoľko sú zdrojom klasifikácie. Tento semester ponúkol trojpohľad na filmy Juraja Jakubiska - traja študenti z troch rôznych krajín, tri jazyky a tri uhly pohľadu. Dva predmety a dva filmy - Kiryl Chychelis, ktorý navštevoval predmet History of Slovak Cinema z programu Erasmus, si odvážne k analýze vybral pomerne náročný film Vtáčkovia, siroty a blázni (1969). Naše študentky prvého ročníka Adéla Šperková a Zuzana Goleinová dostali na predmete Filmová reč za úlohu napísať analýzu filmu Kristove roky (1967). DEATH IN BIRDS, ORPHANS, BLESSED (1969)Juraj Jakubisko in the film Birds, Orphans, Blessed created a very complex and unusual symbolic system of death. Let’s consider its symbolic embodiment in the picture. The main question of the film is undoubtedly Hamletian. Although if most of the picture“to be” still outweighs “not to be,” death in the film is organically…

Čo v roku 2019 najviac rezonovalo medzi študentami Audiovizuálnych štúdií?

NovinkaHeadlineBlogAnketa
Do nového roka vchádzame výbermi toho najlepšieho, čo priniesol rok 2019. Rebríčky študentov KASu sa ohliadajú za filmami, seriálmi, aj videoklipmi, ktoré najviac rezonovali počas uplynulého roku a boli jeho dôležitými míľnikmi na poli audiovízie. Adéla Šperková, 1.roč.CANDY (videoklip k písni Štěpána Urbana) - citlivě natočený videoklip, který vyvolává emoce a naprosto koresponduje se samotnou skladbou. Krátký film, který se snaží říct nemálo věcí odehrávajících se v lidském nitru a předat emoce zamilovanosti, které zná jednoduše každý.Děti mrtvých (film, r. Kelly Copper, Pavol Liska) - buď člověk patří mezi část, která film dokouká do konce, nebo ne. Humor, který nechápe každý. Záběry, které občas až vyvolávají pocit znechucení. Dobrá satira na svět okolo nás. Byla jsem mezi pár odvážlivci, kteří na karlovarské projekci vydrželi až do konce závěrečných titulků.Karel, já a ty (film) - debut Bohdana Karáska, který asi nesedne…

Nová príručka: KASolvent – Audiovizuálna prax a perspektívy uplatnenia

NovinkaHeadlineBlogPublikácie
Dnes sa veľa hovorí o školstve. O mnohých jeho problémoch. Jedným z nich je aj nedostačujúce prepojenie získavania teoretických vedomostí a praktických zručností najmä na stredných a vysokých školách. Je neodškriepiteľné, že správne namiešanie vedomostí a zručností u absolventov zvyšuje ich uplatniteľnosť v praxi, zamestnateľnosť, konkurencieschopnosť.Katedra audiovizuálnych štúdií (KAS) na Filmovej a televíznej fakulte Vysokej školy múzických umení v Bratislave patrí jednoznačne k teoretickým „pracoviskám“, napriek tomu sa jej študentky a študenti stretnú aj s viacerými príležitosťami si povinne či nad rámec bežných študijných povinností prehlbovať aj praktické zručnosti. Práve o týchto príležitostiach je táto elektronická príručka. Má slúžiť nielen aktuálnym poslucháčom, ale i budúcim uchádzačom, záujemcom o štúdium na KAS, no tiež aj ako orientačné skriptum k predmetu Audiovizuálna prax, ktorý sme na katedre zaviedli len…

Be2Can 2019: Neľahké cesty filmových postáv, aj študentských filmov

NovinkaHeadlineBlogPodujatiaŠtudentské texty
Filmová prehliadka Be2can sa v českých a slovenských mestách stala rovnako neodmysliteľnou súčasťou jesene ako vyťahovanie teplejších kabátov, stúpajúci vietor, alebo prehrabávanie sa opadaným lístím. Dramaturgia tohtoročnej prehliadky priniesla, už tradične, z „áčkových“ svetových festivalov v Berlíne, Benátkach a Cannes ak nie to vyslovene najlepšie, tak minimálne to (naj)zaujímavejšie z celovečernej tvorby. Nasledujúci text bude krátkou reflexiou toho, čo som z projekcií v bratislavských kinách stihol a čo z toho mi najviac utkvelo v pamäti. Sociálna periféria a mladí radikáli Asi, minimálne štylistických prístupom a voľbou témy, bol najvýraznejším filmom tohtoročného Be2Can nemecký film režiséra Fatiha Akina,  U zlatej rukavičky (The Golden Glove) - rekonštrukcia života nemeckého sériového vraha Franza Honku, zasadená do expresívne zrekonštruovaných špinavých a upadajúcich ulíc hamburskej spoločenskej periférie. Akinov…

Reportáž z festivalu Áčko 2019

NovinkaHeadlineBlogPodujatiaŠtudentské texty
Áčko nie je žiadne béčko V štvrtok 23. októbra sa začal študentský festival Áčko. 23 nie je len číslica dátumu otvorenia nášho festivalu. Je to aj poradové číslo tohto ročníka. Štvordňové podujatie sa koná každoročne na pôde Filmovej a televíznej fakulty VŠMU. Študenti sa tešili, že predstavia to najlepšie zo svojej tvorby. Nejde len o dielka z našej fakulty, zapojiť sa mohli aj iné stredné a vysoké školy filmového a multimediálneho odboru. Tohtoročnou ústrednou témou bola pravda a hľadanie pravdy vo filmovom remesle. Inými slovami: in cinema veritas alebo aj po slovensky: cinema veríte? Bola to moja návštevnícka premiéra, hoci som už o tomto festivale počula mnohokrát predtým.Som študentkou našej školy, takže som celé dianie vnímala subjektívnejšie, ako keď navštívim typický filmový festival usporiadaný vo veľkom formáte s profesionálnou celovečernou produkciou. Anonymita a chladné prostredie kinosály vystriedalo nadšenie…

POĎ ŠTUDOVAŤ FILM!

NovinkaHeadlineBlog
Chceš hlboko porozumieť filmu a chceš, aby to porozumenie bolo vzrušujúce? Chceš svoje myslenie zasadiť do sveta kinematografie?Chceš nahliadnuť realitu, ktorá bola predtým skrytá?Prihlás sa na Katedru audiovizuálnych štúdií FTF VŠMU Svojím zameraním a ponukou štúdia je napojená na medzinárodné myslenie a teoretické vzdelávanie o umení pohyblivého obrazu (film studies).Filmová teória je dnes progresívnym neuzatvoreným priestorom, kde možno manévrovať širokou škálou poznania humanitných vied. Medziodborová filmová veda podnecuje všímavosť, vyžaduje a kultivuje originálne myslenie a schopnosť analýzy.Katedra audiovizuálnych štúdií nás učí vedieť čítať a rozumieť aj iným umeleckým médiám či kultúrnym a mediálnym kontextom. Teoretické bádanie o filme je dobrodružstvom, ktoré nám mnohé prezrádza o svete okolo nás.Chceš sa stať filmovou profesionálkou či profesionálom?Ako filmová kritička či kritik sa môžeš na rôznych pozíciách…