Thomas Elsaesser a filmové dejiny v pohybe

NovinkaHeadlineBlogŠtudentské texty
Tesne ku koncu minulého roka, 4. decembra 2019, opustil filmovedný svet jeden z najvýraznejších moderných historikov  a teoretikov venujúcich sa americkému, európskemu (a pod drobnohľadom najmä nemeckému) filmu, Thomas Elsaesser - profersor a historik na katedre Filmových a televíznych štúdií na Amsterdamskej univerzite, kde pôsobil od roku 1991. Akademickú pôdu FTF VŠMU navštívil v roku 2017 s prednáškou o snímke Alexandra Klugeho Rozlúčka so včerajškom (1966), čím sa dostávame aj k jednému z hlavných bodov jeho bádateľskej kariéry.V Elsaesserových knihách venujúcich sa filmovej histórii, vyniká  najmä jeho záujem o oblasť nemeckého filmu, jeho vývoja a súvislostí naprieč 20. storočím. Venuje sa im v knihách A Second Life: German Cinema's First Decades (1996), Weimar Cinema and After (2003) alebo Metropolis (2001), ktorá podrobne analyzuje produkčné pozadie a okolnosti vzniku snímky Metropolis Fritza Langa, čím sa stáva…

Trojpohľad na filmy Juraja Jakubiska

NovinkaHeadlineBlogŠtudentské texty
Už tradične bývajú konce semestrov bohaté na študentské texty, nakoľko sú zdrojom klasifikácie. Tento semester ponúkol trojpohľad na filmy Juraja Jakubiska - traja študenti z troch rôznych krajín, tri jazyky a tri uhly pohľadu. Dva predmety a dva filmy - Kiryl Chychelis, ktorý navštevoval predmet History of Slovak Cinema z programu Erasmus, si odvážne k analýze vybral pomerne náročný film Vtáčkovia, siroty a blázni (1969). Naše študentky prvého ročníka Adéla Šperková a Zuzana Goleinová dostali na predmete Filmová reč za úlohu napísať analýzu filmu Kristove roky (1967). DEATH IN BIRDS, ORPHANS, BLESSED (1969)Juraj Jakubisko in the film Birds, Orphans, Blessed created a very complex and unusual symbolic system of death. Let’s consider its symbolic embodiment in the picture. The main question of the film is undoubtedly Hamletian. Although if most of the picture“to be” still outweighs “not to be,” death in the film is organically…

Čo v roku 2019 najviac rezonovalo medzi študentami Audiovizuálnych štúdií?

NovinkaHeadlineBlogAnketa
Do nového roka vchádzame výbermi toho najlepšieho, čo priniesol rok 2019. Rebríčky študentov KASu sa ohliadajú za filmami, seriálmi, aj videoklipmi, ktoré najviac rezonovali počas uplynulého roku a boli jeho dôležitými míľnikmi na poli audiovízie. Adéla Šperková, 1.roč.CANDY (videoklip k písni Štěpána Urbana) - citlivě natočený videoklip, který vyvolává emoce a naprosto koresponduje se samotnou skladbou. Krátký film, který se snaží říct nemálo věcí odehrávajících se v lidském nitru a předat emoce zamilovanosti, které zná jednoduše každý.Děti mrtvých (film, r. Kelly Copper, Pavol Liska) - buď člověk patří mezi část, která film dokouká do konce, nebo ne. Humor, který nechápe každý. Záběry, které občas až vyvolávají pocit znechucení. Dobrá satira na svět okolo nás. Byla jsem mezi pár odvážlivci, kteří na karlovarské projekci vydrželi až do konce závěrečných titulků.Karel, já a ty (film) - debut Bohdana Karáska, který asi nesedne…

Nová príručka: KASolvent – Audiovizuálna prax a perspektívy uplatnenia

NovinkaHeadlineBlogPublikácie
Dnes sa veľa hovorí o školstve. O mnohých jeho problémoch. Jedným z nich je aj nedostačujúce prepojenie získavania teoretických vedomostí a praktických zručností najmä na stredných a vysokých školách. Je neodškriepiteľné, že správne namiešanie vedomostí a zručností u absolventov zvyšuje ich uplatniteľnosť v praxi, zamestnateľnosť, konkurencieschopnosť.Katedra audiovizuálnych štúdií (KAS) na Filmovej a televíznej fakulte Vysokej školy múzických umení v Bratislave patrí jednoznačne k teoretickým „pracoviskám“, napriek tomu sa jej študentky a študenti stretnú aj s viacerými príležitosťami si povinne či nad rámec bežných študijných povinností prehlbovať aj praktické zručnosti. Práve o týchto príležitostiach je táto elektronická príručka. Má slúžiť nielen aktuálnym poslucháčom, ale i budúcim uchádzačom, záujemcom o štúdium na KAS, no tiež aj ako orientačné skriptum k predmetu Audiovizuálna prax, ktorý sme na katedre zaviedli len…

Be2Can 2019: Neľahké cesty filmových postáv, aj študentských filmov

NovinkaHeadlineBlogPodujatiaŠtudentské texty
Filmová prehliadka Be2can sa v českých a slovenských mestách stala rovnako neodmysliteľnou súčasťou jesene ako vyťahovanie teplejších kabátov, stúpajúci vietor, alebo prehrabávanie sa opadaným lístím. Dramaturgia tohtoročnej prehliadky priniesla, už tradične, z „áčkových“ svetových festivalov v Berlíne, Benátkach a Cannes ak nie to vyslovene najlepšie, tak minimálne to (naj)zaujímavejšie z celovečernej tvorby. Nasledujúci text bude krátkou reflexiou toho, čo som z projekcií v bratislavských kinách stihol a čo z toho mi najviac utkvelo v pamäti. Sociálna periféria a mladí radikáli Asi, minimálne štylistických prístupom a voľbou témy, bol najvýraznejším filmom tohtoročného Be2Can nemecký film režiséra Fatiha Akina,  U zlatej rukavičky (The Golden Glove) - rekonštrukcia života nemeckého sériového vraha Franza Honku, zasadená do expresívne zrekonštruovaných špinavých a upadajúcich ulíc hamburskej spoločenskej periférie. Akinov…

Reportáž z festivalu Áčko 2019

NovinkaHeadlineBlogPodujatiaŠtudentské texty
Áčko nie je žiadne béčko V štvrtok 23. októbra sa začal študentský festival Áčko. 23 nie je len číslica dátumu otvorenia nášho festivalu. Je to aj poradové číslo tohto ročníka. Štvordňové podujatie sa koná každoročne na pôde Filmovej a televíznej fakulty VŠMU. Študenti sa tešili, že predstavia to najlepšie zo svojej tvorby. Nejde len o dielka z našej fakulty, zapojiť sa mohli aj iné stredné a vysoké školy filmového a multimediálneho odboru. Tohtoročnou ústrednou témou bola pravda a hľadanie pravdy vo filmovom remesle. Inými slovami: in cinema veritas alebo aj po slovensky: cinema veríte? Bola to moja návštevnícka premiéra, hoci som už o tomto festivale počula mnohokrát predtým.Som študentkou našej školy, takže som celé dianie vnímala subjektívnejšie, ako keď navštívim typický filmový festival usporiadaný vo veľkom formáte s profesionálnou celovečernou produkciou. Anonymita a chladné prostredie kinosály vystriedalo nadšenie…

POĎ ŠTUDOVAŤ FILM!

NovinkaHeadlineBlog
Chceš hlboko porozumieť filmu a chceš, aby to porozumenie bolo vzrušujúce? Chceš svoje myslenie zasadiť do sveta kinematografie?Chceš nahliadnuť realitu, ktorá bola predtým skrytá?Prihlás sa na Katedru audiovizuálnych štúdií FTF VŠMU Svojím zameraním a ponukou štúdia je napojená na medzinárodné myslenie a teoretické vzdelávanie o umení pohyblivého obrazu (film studies).Filmová teória je dnes progresívnym neuzatvoreným priestorom, kde možno manévrovať širokou škálou poznania humanitných vied. Medziodborová filmová veda podnecuje všímavosť, vyžaduje a kultivuje originálne myslenie a schopnosť analýzy.Katedra audiovizuálnych štúdií nás učí vedieť čítať a rozumieť aj iným umeleckým médiám či kultúrnym a mediálnym kontextom. Teoretické bádanie o filme je dobrodružstvom, ktoré nám mnohé prezrádza o svete okolo nás.Chceš sa stať filmovou profesionálkou či profesionálom?Ako filmová kritička či kritik sa môžeš na rôznych pozíciách…

BEATS: Príliš systémový boj proti systému

NovinkaHeadlineBlogŠtudentské texty
Beats (Brian Welsh, 2019, Veľká Británia)Repetitívne elektronické beaty vytvárajúce hypnotický rytmus, ilegálne párty organizované na cudzích pozemkoch, hrste rekreačných drog, ale najmä súdržná komunita, pocit slobody a možnosť neobmedzeného sebavyjadrenia a aspoň dočasný únik od každodenných problémov civilného života. To sú hlavné znaky definujúce atmosféru free techno scény na britských ostrovoch počas 90. rokov. Éry ideologicky výrazne protisystémovej a oslobodzujúcej možnosti prejavu skrz elektronickú hudbu, ktorá bola narušená vydaním zákona Criminal Justice And Public Order Act, pretvárajúcim fungovanie subkultúry na trestný čin. To je obdobie z nedávnej histórie, ktorého obraz nám túto jeseň do kín prináša film Briana Welsha, Beats. Čo nám však ostáva z free techno scény v jeho podaní?Už zo stručného popisu je jasné, aké sú hlavné prívlastky rave scény 90. rokov: divoká, neviazaná, nepoddajná, anarchistická,…

François Jost na FTF VŠMU

NovinkaHeadlineBlogPodujatia
15.10.2019 o 14:45 sa v kinosále FTF VŠMU uskutoční prednáška Françoisa Josta o filmoch Muž, ktorý luže a Eden a potom. Ste srdečne vítaní. 

Texty zo Študentských konfrontácií 2019

NovinkaAktivity študentovŠtudentské texty
Niektoré texty nájdete už onedlho v časopise Kinoikon/Frame, v tohtoročnom prvom čísle, ostatné tu na našej stránke medzi Projektmi https://kas.vsmu.sk/projekty/konfrontacie/2019/