Nech žijú ankety!

Na konci každého roka sa stretávame s anketou Kniha roka či Kultúrna udalosť roka, ktorá hodnotí okrem iného aj výstavy, alebo z času na čas natrafíme na rebríčky typu 10 najlepších hororov alebo  thrilerov či niečoho iného. Spoločnosť nemôže žiť bez toho, aby neklasifikovala, aby z masy rozmanitých aktivít nefiltrovala tie, ktoré považuje za mimoriadne z rôznych uhlov pohľadu, najmä z historického odstupu.

V roku 2000, na konci druhého milénia, sa uskutočnila anketa filmových novinárov a kritikov, ktorá si kládla za cieľ určiť nielen najlepší slovenský  hraný, dokumentárny, animovaný film 20.storočia, ale aj  najlepších tvorcov.  Vlani redakcia mesačníka film.sk uverejnila výsledky ankety slovenský film storočia (1921-2021) -  jedenásť filmových kritikov zvolilo desiatku podľa nich najvýznamnejších filmov. ( Počet účastníkov ankety z roku 2000 sa mi nepodarilo zistiť, ale predpokladám, že vzhľadom na  počet členov Klubu filmových novinárov, ktorý anketu organizoval,  a kritikov ich mohlo byť vyše 30 z rôznych redakcií a inštitúcií. )  V roku 2000 sa určovali len tri filmy v každej kategórii, v roku 2022  sa delenie na filmové druhy zrušilo, zostala len jedna kategória – film. Aj v roku 2000 aj v roku 2022 sa sumár viacerých subjektívnych názorov pokúša o istú objektivizáciu.

V čom za dvadsať rokov nastali zmeny ? (Treba pripomenúť, že novšia anketa je názorom dvoch rozhodujúcich pracovísk, ktoré sa u nás venujú reflexii  slovenskej kinematografie, katedra filmovej vedy FTF VŠMU - štyria hodnotitelia/teľky a Slovenský filmový ústav - sedem hodnotiteľov/ teliek.) Hneď upúta, že viaceré tituly po dvadsiatich rokoch sa neobjavili  v nových výberoch. Vtedajší film 20.storočia Obchod  na korze (1965) sa nedostal  ani medzi dvadsiatku diel, rovnako sa stratila Záhrada (1995). Z dokumentárnych filmov prepadli Papierové hlavy(1995), Ladomirske morytáty a legendy (1998) a v animovanej tvorbe  vypadol Zbojník Jurko (1976). Čo ich nahradilo ? Iné filmy od tých istých režisérov – u Viktora Kubala namiesto Zbojníka Jurka si kritici vybrali Krvavú pani (1980), u Martina Šulíka nahradili Záhradu dva filmy – Neha (1990), Všetko čo mám rád (1992).  U Kadára k žiadnej náhrade nedošlo a u Hanáka sa z dokumentárnej tvorby potvrdila stále akceptovaná  výnimočnosť Obrazov starého sveta, ktorá je v obidvoch výberoch, ale Papierové hlavy nenašli žiadnu substitúciu. 

To, čo majú obidve ankety spoločné, je váha, ktorá sa dodnes pripisuje tvorbe 60-tych rokov, iba akcenty sa zmenili.  V roku 2022 sa v dvadsiatke kritikmi oceňovaných hraných diel ocitli takmer výlučne filmy z rokov liberalizácie  totalitného systému, až na desiatom mieste nájdeme  film nakrútený po jeho kolapse - Neha (1990), k nemu sa ešte radí  Všetko, čo mám rád (1992) na 15.mieste.  Filmom rokov 1921-2021 sa stal 322 (1969) Dušana Hanáka, ktorý nahradil Obchod na korze (1965). 

Aj z hľadiska hodnotenia významu  režisérskych osobností kritici vyzdvihli tie isté mená – Dušan Hanák, Štefan Uher, Juraj Jakubisko, akurát „poprehadzovali“ poradie. Skôr  ocenili dielo Hanáka než Uhra a pred odkazom Juraja Jakubiska, ktorého anketa  v roku 2000 označila za nášho režiséra storočia (v Česku by v tom čase asi zvolili Miloša Formana)  uprednostnili dielo Petra Solana -   Kým sa skončí táto noc (1965), 2.miesto a Boxer a smrť (1962), 7.miesto.

Úvahy o tom,  že generácia Zuzany Liovej,  Miry Fornayovej, Petra Kerekesa, Marka Škopa, Ivana  Ostrochovského, je „novou vlnou“, v ankete nenašla svoje potvrdenie. V novom hlasovaní prínos hranej tvorby do dejín kinematografie skončil pred dvadsiatimi rokmi. V podstate sa dá povedať, že

pohľad roku  2022 naznačil dve „čierne diery“ hraného filmu – roky 1970-1989, ani jeden film vo výbere , 1992-2021 – ani jeden film vo výbere.

V dokumentárnom filme s výnimkou Obrazov starého sveta (1972) je situácia naproti tomu celkom opačná, do výberu sa dostali tri filmy nakrútené od roku 2016 - 5. október (2016), Posledný autoportrét (2018), FREM (2019).  V tomto filmovom druhu pre kritikov je prínosom do dejín najmä nedávna tvorba resp. tvorba po roku 1989, iba 66 sezón (2003)   Petra Kerekesa nahradilo jeho predtým vyzdvihované Ladomirske morytáty a legendy (1998) a celkom záhadne sa vo výbere vynorilo  Vedľajšie zamestnanie : matka (1990) Evy Štefankovičovej.  ( V hranom „top twenty“ sa podobne prekvapujúco ocitol Kapitán Dabač,(1959), hoci sa nenašlo miesto ani pre Signum laudis (1980) , ani Obchod na korze.)

To, že v animovanej produkcia  zastúpila Krvavá pani (1980) pôvodne oceňovaného Zbojníka Jurka, nie je podstatné, potvrdil sa len význam Viktora Kubala ( anketa 2000 vyzdvihla aj prínos Jaroslavy Havettovej).  

Aká je pointa ? Že nikdy nie je nič definitívne, že dejiny sú ako tekuté piesky, v ktorých sa medzi sebou presúvajú jednotlivé vrstvy, niečo sa prepadne, aby sa po čase objavilo na inom mieste, alebo sa stratilo do nenávratna.  Anketa je hra, ktorá ponúka dôvod na uvažovanie o dejinách, nie je

zákonom tesaným do kameňa. Dôležité je poznanie, že ankety majú zmysel.

V marci 2023 zverejní Sight and sound výsledky  ankety Najlepšie filmy všetkých čias, ktorú organizuje pravidelne od roku 1952 v desaťročnom intervale. Zo Slovenska medzi cca 1600 odpovedajúcich ( aspoň toľko ich bolo v roku 2012) zaradili aj Tomáša Hudáka (SFU). Jeho výber : The War Game (1965, Peter Watkins )  All My Life (1966 , Bruce Baillie ),  Soleil Ô ( 1970, Med Hondo, Jeanne Dielman), 23 quai du Commerce, 1080 Bruxelles  (1975, Chantal Akerman ),  Our Voice of Earth, Memory and Future   (1981, Marta Rodríguez, Jorge Silva),  Daughters of the Dust  (1991,  Julie Dash ), Videograms of a Revolution (1992, Harun Farocki, Andrei Ujică), Mysterious Object at Noon  (2000, Apichatpong Weerasethakul ),  She Puppet  (2001, Peggy Ahwesh ) Love Is The Message, The Message Is Death  (2016, Arthur Jafa).

Keď som v septembri 2022, ešte pred požiarom kina Lumiere vyberal do programu päť mojich obľúbených filmov, tak sa tam ocitli diela autorov : Robert Bresson, Miklós Jancsó, Krzysztof Zanussi, Theo Angelopoulos, Terrence Malick. Ani jeden z nich sa neocitol v Hudákovom zozname, ale aj opačne, ani jeden jeho film by som si ja nevybral.

Určite by bolo skvelé, keby v rámci viacsemestrálnych prednášok dejín svetovej kinematografie na našej fakulte Tomáš Hudák dostal šancu vysvetliť a širšie zdôvodniť na desiatich projekciách svoju voľbu Najlepších filmov všetkých čias. Predpokladám totiž, že ani jeden z jeho filmov nie je súčasťou týchto prednášok.

Nech žijú ankety!

Václav Macek

 

Foto: close-upfilm.co.uk/the-sight-and-sound-100-greatest-films-of-all-time-2022-poll-results