Eros, sexus, gender v slovenskom filme - nová kniha Evy Filovej

NovinkaHeadlinePublikácie
Eva Filová v publikácii Eros, sexus, gender v slovenskom filme pátra po existencii erotiky v slovenskom filme, v ktorom po dlhé roky prevládal viac pud sebazáchovy než tvorivý princíp slasti. Skúma prvý filmový bozk (cez šatku) s prihliadnutím na okolnosti vzniku filmu Jánošík a stratégie zahaľovania, sleduje motívy previazané s erosom (tanec, snívanie, šialenstvo), export a import erotiky na konci 60. rokov, folkloristický erotizmus, mocenské praktiky, ktoré sa v 70. rokoch premietli do sexistického jazyka, rodové stereotypy pred a po roku 1989, zviditeľňovanie inakosti a homoerotickej lásky. Eros, sexus a gender tvoria jeden komplex: eros ako láska a pud života, sexus/sexualita ako biologická danosť, gender/rod ako sociokultúrna konštrukcia, vstupujúca v postsocialistických krajinách na scénu po páde železnej opony. Láska však aj naďalej ostáva epicentrom príbehov, etnicky zmiešaná, slepá aj slepecká (Slepé lásky),…

Čo si myslím o slovenskom filme... Zázrak

NovinkaHeadlineČo si myslim o slovenskom filme
Nový film Juraja Lehotského mal na Slovensku premiéru 5.9.2013. Ešte predtým bol však uvedený na festivale v Karlových Varoch, kde si vyslúžil Zvláštne uznanie poroty v súťaži Na Východ od Západu venovanej prvým a druhým filmom zo strednej a východnej Európy. Nech sa páči, zoznámte sa s pohľadmi viacerých pedagógov KAS na hraný debut dokumentaristu Juraja Lehotského Zázrak. Katarína Mišíková: Že bude Zázrak Juraja Lehotského porovnávaný so sociálnymi drámami, s ktorými sa u nás tuším v poslednej dobe takmer pretrhlo vrece, je fajn. Že ho zahraniční recenzenti prirovnávajú k filmom bratov Dardennovcov, je skvelé. Každé porovnanie však tak trochu pokrivkáva. Presahy dokumentárneho a hraného filmu sú v slovenskom filme čoraz častejšie a je zaujímavé sledovať, ako ich rôzni tvorcovia kreatívne využívajú. V Zázraku s nimi Juraj Lehotský pracuje najpodnetnejšie tam, kde pozorovanie odhaľuje v realite čarosmutnú absurditu:…

Čo si myslím o slovenskom filme... Sneh

NovinkaHeadlineČo si myslim o slovenskom filme
Animovaný film Ivany Šebestovej Sneh mal slávnostnú premiéru 12.6.2013 v bratislavskom kine Lumiére a jeho druhá slovenská projekcia prebehla na festivale Fest Anča v Žiline. Pozrieť si ho môžete vrámci Projektu 100. Film dozrieval približne 3 156 480 minút (6 rokov) a jeho projekcia trvá 18 minút. Čo si za necelú dvadsaťminútovku stihli všimnúť diváci z KAS? Martin Ciel: Nový film dvoch Iván /Ivana Šebestová réžia, Ivana Laučíková produkcia/ je „krásny“. Myslím krásny v tom zmysle, že všetky jeho prvky a výrazové prostriedky fungujú tak, aby v konečnom výsledku podporili harmóniu celku. Dojímavý príbeh lásky na diaľku, ktorý sa v konečnom dôsledku demystifikuje ako štúdia samoty a zúfalých prianí. Podľahnúť viere v predstavu, ktorú si vytvárame je samozrejme nebezpečné. Ilúzia vzniká z túžby – zaoberá sa tým klinická psychiatria. Pre zobrazenie miery ilúzie, vzťahu ilúzie k realite, pre zobrazenie preplietania…

Čo si myslím o slovenskom filme... Exponáty alebo príbehy z kaštieľa

NovinkaHeadlineČo si myslim o slovenskom filme
Exponáty alebo príbehy z kaštieľa sú celovečerný filmový počin Paľa Korca v kategórii dokumentárnych filmov pre kiná. Na webovej stránke Asociácie slovenských filmových klubov predstavuje režisér Exponáty takto: „Film rozpráva príbehy ľudí, ktorí stratili všetko a ostal im iba život. Zároveň je svedectvom jeho sily, ako aj sily našich hrdinov. Ľudí, ktorí už síce iba vegetujú ale stále žijú,  tešia sa, smútia a čakajú. Dokument  je aj svedectvom našej uponáhlanej doby.” Ako vidia film Paľa Korca „profesionálni diváci“, pedagógovia z Katedry audiovizálnych štúdií? Zuzana Mojžišová: Stupava neďaleko Bratislavy. V nej kaštieľ s bohatou históriou začínajúcou až kedysi v trinástom storočí. Žilo v ňom za tie časy niekoľko grófskych rodov. Dnes sú v ňom odložení ľudia, ktorých staroba, choroby, životné prešľapy, duševná nemohúcnosť či samota zahnali na okraj. Volá sa to Dom sociálnych služieb a zariadenie pre seniorov.  Tam…

Čo si myslím o slovenskom filme... Kauza Cervanová

NovinkaHeadlineČo si myslim o slovenskom filme
Za prvý premietací víkend - od štvrtka 16. mája do nedele 19. mája - si nový slovenský dokumentárny film Róberta Kirchhoffa v slovenských kinách pozrel rekordný počet - 1132 divákov. Kauza Cervanová sa tak stala počas premiérového víkendu najnavštevovanejším slovenským dokumentárnym filmom tohto roka. Ako sa film javí členom Katedry audiovizuálnych štúdií? Martin Ciel: Kauza Cervanová  je dobrý príklad toho, prečo je dokumentárny film (ak je profesionálne dobre nakrútený) zväčša oveľa zaujímavejším a lepším ako film hraný.Žiadne scenáristické banality ani dramaturgické klišé. Dobrý príbeh kontrolovaný realitou. Skvelé postavy s presvedčivou psychológiou. Prirodzené prostredia. Znepokojujúca autenticita. Napätie. Nejednoznačný koniec.A divákov z toho ešte aj mrazí.Slovo „ pes“  nehryzie. Ani obrázok psa. Ale dokument môže pohrýzť poriadne. Monika Mikušová: V prípade požiadavky na moje hodnotenie filmu…

video: film aj o audiovizuálnych štúdiách

NovinkaHeadline
Spektrum vedy - Umenie vedou Čo a ako vedia robiť filmoví teoretici? Na rozprávaní o filme Záhrada sme sa pokúsili vysvetliť, načo, ako a prečo je dobré rozumieť umeniu a filmu. var flashvars = {}; flashvars.file = "http://kas.vsmu.sk/fileadmin/video/1211_Umenie_vedou.mp4"; flashvars.image = "http://kas.vsmu.sk/fileadmin/video/1211_Umenie_vedou.jpg"; flashvars.backcolor = "#FFFFFF"; flashvars.screencolor = "#000000"; // flashvars.bufferlength = '6'; // flashvars.volume = '80'; // flashvars.logo = "logo.gif"; var params = {}; params.quality = "high"; params.allowscriptaccess = 'always'; params.allowfullscreen = "true"; var attributes = {}; attributes.id = "video"; swfobject.embedSWF("http://kas.vsmu.sk/fileadmin/video/player.swf", "myContent", "512", "308", "9.0.115", false, flashvars, params,…

Chceli by ste študovať film?

NovinkaHeadline
Na Katedre audiovizuálnych štúdií študenti vytvárajú svoje autorské diela, sú v kontakte so súčasnými trendami a postavami slovenskej kinematografie všetkých generácií. Súčasne majú prístup k rozšírenému poznaniu dejín svetovej kinematografie – od jej začiatkov až po najsúčasnejšiu podobu. Rozvíjanie analytického myslenia na seminároch a schopnosti vyjadrovať svoje názory písanou aj ústnou formou je pridanou hodnotou štúdia v dobe, keď je nevyhnutné vedieť prezentovať svoju prácu v konkurenčnom prostredí. Úspešní absolventi a absolventky porozprávali o tom, čo sa naučili a ako získané skúsenosti ovplyvnili ich súčasnú žurnalistickú, organizátorskú a programovaciu prácu.  Daniel Bernát, šéfredaktor Film.sk Momentálne pôsobím ako šéfredaktor mesačníka Film.sk. Okrem toho, čo je samozrejmé, mi štúdium filmovej vedy poskytlo aj impulz na hľadanie možností publikovania. Boli sme nútení písať, kontaktovať redakcie denníkov a…