Zo študentskej perspektívy – Happy End

NovinkaHeadlineŠtudentské texty
Michael Haneke minulý rok oslávil sedemdesiate piate narodeniny, odpremiéroval svoj nový film Happy End a potvrdil natáčanie nového desaťdielneho seriálu Kelvin’s Book. Ak zoberieme do úvahy Hanekeho predchádzajúcu tvorbu, názov Happy End nám možno má naznačiť, že pôjde o vtip, veď nikto nikdy nebol šťastný v žiadnom z jeho filmov. Snímka Happy End prišla po Hanekeho päťročnej odmlke od filmu Láska (2012), za ktorý získal množstvo ocenení, vrátane Zlatej palmy či Oscara za najlepší cudzojazyčný film. Film predstavuje syntézu viacerých tém Hanekeho doterajšej tvorby. Na viac než sto minú nám ponúkol mocenské a sexuálne vzťahy, buržoáziu, násilie, utečeneckú krízu či moc sociálnych médií. Jediným zásadným rozdielom je, že všetky tieto témy podáva s obrovským nadhľadom a humorom, čím vytvára bezútešnú satiru na súčasnú spoločnosť. Zo svojej predošlej tvorby si požičal detského psychopatického hrdinu (Biela stuha), vytvoril…

Študentské konfrontácie 2018 – hraný film

NovinkaHeadlineAktivity študentovPodujatia
Katedra audiovizuálnych štúdií, Ateliér filmovej a televíznej réžie srdečne pozývajú na druhé kolo tohtoročných Študentských konfrontácií, ktoré budú venované hraným filmom študentov FTF VŠMU. Projekcie sa uskutočnia v piatok 4. 5. 2018 od 8.45 v malej kinosále Barco. O 13.00 bude program pokračovať prezentáciou príspevkov študentov Katedry audiovizuálnych štúdií a následnou debatou o jednotlivých filmoch. Vítaní sú nielen študenti a ich pedagógovia, ale aj široká verejnosť. Program Projekcie filmov Ateliéru filmovej a televíznej réžie – Barco8:45 –  12:30 Michal Ďuriš ml.: Hrejivá komédia o depresii, šialenstve a nesplnených snoch (21:53, bakalársky film) Matúš Ryšan: Nostalgia (25:23, bakalársky film) Gregor Valentovič: Telo (21:30, bakalársky film) Zuzana Marianková: Norbi (27:15, magisterský film) Martin Gonda: Pura Vida (36:09, magisterský film) Martin Kazimír: Mĺkva voda (19:35, magisterský film) Martina…

Zo študentskej perspektívy – kauza Cenzurovaná Baba z ľadu

NovinkaHeadlineČo si myslim o slovenskom filmeŠtudentské texty
Na Veľkonočný pondelok (2. apríla 2018) verejnorávna Jednotka odvysielala česko-slovenskú koprodukciu Baba z ľadu od režiséra Bohdana Slámu. Z filmu však zmizla krátka sexuálna scéna. Keďže sa v rámci predmetu Rodové štúdiá zaoberáme rodovými stereotypmi, telesnosťou, inakosťou či sexizmom v masmédiách aj kinematografii, pozreli sme sa aj na tento prípad. Ponúkame dva texty, dva pohľady - na reakcie, ktoré prebehli v médiách a na fenomén ageizmu. Falošný škandál? Večernou jednotkou na Veľkonočný pondelok sa na Jednotke stal Slovenskou aj Českou filmovou a televíznou akadémiou ocenený film českého režiséra Bohdana Slámu Bába z ledu. O pár dní neskôr, 5. apríla uverejnila kultúrna rubrika denníka SME článok s názvom Vystrihnutý sex. Režiséra Slámu šokovalo, že RTVS zasiahla do filmu Baba z ľadu, ktorý rozvíril vody v ďalších slovenských a českých denníkoch, bulvárnych a spravodajských portáloch s cieľom priniesť…

Zo študentskej perspektívy – Diskusia po filme Špina

NovinkaHeadlinePodujatiaŠtudentské texty
K Týždňu slovenského filmu patria okrem premietaní slovenských a koprodukčných titulov za uplynulý rok, odborných panelov a seminára venovaného významnej osobnosti slovenskej kinematografie[1] aj diskusie sústreďujúce sa konkrétnejšie na jeden titul a jeho ústrednú tému so spoločenským či spoločensko-politickým presahom.[2] Po projekcii filmu režisérky Doroty Nvotovej Špina sa v najväčšej kinosále Kina Lumière uskutočnila diskusia s názvom Odkrývanie tabu sexuálneho násilia a vyrovnávania sa s ním. Hneď na začiatok by som chcela vyzdvihnúť výber diskutujúcich – okrem scenáristky filmu Špina Barbory Námerovej prítomnosť dvoch odborníčok, Ľubomíry Izákovej (psychiatrička, prezidentka Slovenskej psychiatrickej spoločnosti SLS) a Slávky Karkoškovej (docentka v odbore sociálna práca, výskumne, lektorsky a publikačne sa zameriava na problematiku sexuálneho zneužívania detí). Aj keď otázky zo strany divákov (a sčasti aj moderátorky)…

Študentské konfrontácie 2018 – dokumentárny film

NovinkaPodujatiaAktivity študentov
Katedra audiovizuálnych štúdií a Ateliér dokumentárnej tvorby srdečne pozývajú na prvé kolo tohtoročných Študentských konfrontácií, ktoré budú venované najmä dokumentárnemu filmu. Projekcie sa uskutočnia v piatok 27. 4. 2018 od 9.30 v kinosále. O 13.00 bude program pokračovať prezentáciou príspevkov študentov Katedry audiovizuálnych štúdií a následnou debatou o jednotlivých filmoch. Program Projekcie filmov Ateliéru dokumentárnej tvorby – kinosála9:30 – 12:30 Barbora Sliepková: Lodžia (11:13) Lucia Kašová: 43 rokov bratislavské metro (17:30) Anastasia Sevastyanova: Klavír (26:27) Marek Franko: 12:29 (18:41) Lucia Kašová: Mama. Gabriela. Televízia (28:34, bakalársky film) Paula Reiselová: Keď som dočiahla na kľučku (22:19) Daniel Svoreň: Spomíname (11:30) Veronika Kalužáková: Fotogróf (25:52) Prezentácia referátov študentov Katedry audiovizuálnych štúdií a diskusia – kinosála13:00 – 16:00 Barbora Nemčeková –…

Zo študentskej perspektívy – Masterclass B. Slade

NovinkaHeadlineŠtudentské textyPodujatia
Pod krídlami Visegrad Animation Forum zorganizovali FTF VŠMU, Fest Anča a Asociácia producentov v animovanom filme mimoriadny dvojdňový masterclass zameraný na prepájanie scenáristickej a animovanej tvorby. Viedla ho scenáristka, producentka a pedagogička Barbara Slade. Pokračovať bude v júni 2018 na podujatí Fest Anča v Žiline. Reportáž a anketu z podujatia pripravila Lenka Magulová, študentka Katedry audiovizuálnych štúdií. Masterclass B. Slade: Najlepšie ako môžem učiť, je tak, aby ste ma už nikdy nepotrebovali Prvý deň V utorok (27. 3. 2018) bolo dobré prísť na Filmovú fakultu VŠMU včas. Konal sa totižto masterclass, o ktorý prejavili študenti a širšia verejnosť veľký záujem. Kapacita kinosály bola od počiatku plne využitá a tak pomalší záujemcovia sedeli aj na schodoch. Ako sa v priebehu krátkeho času ukázalo, moja počiatočná obava, že priestor povinne zaplnili poslucháči ateliérov scenáristickej a…

Čo si myslím o slovenskom filme... Tlmočník

NovinkaČo si myslim o slovenskom filmeŠtudentské textyHeadlineAnketa
Vo februári mal premiéru nový film Martina Šulíka Tlmočník - v hlavnej úlohe s tohtoročným jubilantom Jiřím Menzelom (1938) a rakúskym hercom Petrom Simonischekom, známym z filmu Toni Erdmann (2016). Čo si o filme myslia študenti audiovizuálnych štúdií a filmoví kritici? Anketu a výber z recenzií pripravila Tatiana Rusnáková. Lukáš Šútor, 3. ročník: Početné zábery slovenskej prírody vo veľkej hĺbke ostrosti nepoukazujú len na jej krásu. Zaujímavo funguje divácke vedomie, že v rovnakých lesoch a lúkach sa pred niekoľkými desaťročiami diali ohavné veci. Podobne fungujú obrazy z mesta; na jednej strane súčasná atraktivita, snáď i nevedomosť obyvateľov, na druhej strane ľudské zlo a smrť z nie ďalekej minulosti. Pekný kontrast, ale problém by som videl v aplikovaní obdobného kontrastu na Rakúšana; užíva si život lebo si nedokáže predstaviť, čo všetko má jeho otec na rováši? Užívajú si Rakúšania život lebo nevedia, čo…

Vyhlásenie členov Katedry audiovizuálnych štúdií FTF VŠMU

NovinkaHeadline
Tri vety My, členovia Katedry audiovizuálnych štúdií z Filmovej a televíznej fakulty Vysokej školy múzických umení v Bratislave, nedôverujeme tomu, že súčasná vláda je schopná viesť krajinu v súlade s demokratickými princípmi. Máme rešpekt k váhe slova a preto odmietame zahmlievanie a účelové hľadanie nepriateľa namiesto riešenia spoločensko-politickej krízy. Považujeme za neakceptovateľné, aby vyjadrenie hodnotového postoja bolo označované za politikárčenie.V Bratislave 7. marca 2018 Martin CielEva FilováKatarína MišíkováZuzana MojžišováJelena PaštékováMichal TalloAnna LazorEva PetrželováAdam StrakaPetra SedlákováDušan Kozák, Ateliér zvukovej skladby FTF VŠMUBarbora NemčekováRobert Kirchhoff, Ateliér dokumentárnej tvorby FTF VŠMUBarbora Hrínová, Ateliér scenáristickej tvorby FTF VŠMUVanda Raýmanová, Ateliér animovanej tvorby FTF VŠMUJozef Paštéka, Ateliér scenáristickej tvorby FTF VŠMUPeter Mojžiš, Ateliér zvukovej…

Čo si myslím... o Neviditeľných dejinách dokumentaristov

NovinkaHeadlinePublikácieČo si myslim o slovenskom filme
V roku 2017 Slovenský filmový ústav vydal publikáciu Neviditeľné dejiny dokumentaristov od režiséra, dramaturga a filmového publicistu Rudolfa Urca. Čo si o knihe myslí filmový historik a pedagóg Katedry audiovizuálnych štúdií Václav Macek?  O tých, ktorých mám rád Autori hraného filmu môžu závidieť dokumentaristom, že nemajú medzi sebou niekoho podobného Rudolfovi Urcovi. Človeka, ktorý aj rozumie procesu výroby, aj nakrútil desiatky filmov, ale súčasne dokáže aj kriticky hodnotiť a skvelým esejistickým štýlom interpretovať hotové diela. A navyše, čo je hlavné, dejiny filmu nie sú pre neho len dejinami diel, ale ich súčasťou sú aj životné príbehy ľudí, ktorí tie filmy nakrútili. V deväťdesiatych rokoch napísal knihu Traja veterániza kamerou (Národné centrum pre audiovizuálne umenie 1998), rozprávanie o živote a diele Ladislava Kudelku, Vladimíra Kubenka, Viktora Kubala. Vlani v Slovenskom filmovom ústave vydal knihu…

Najlepšie filmy roka 2017

NovinkaHeadlineAnketaŠtudentské texty
Uzimený január je ideálny čas na pozretie kvalitných snímok v teple kinosál či domova. Ponúkame Vám preto anketu, v ktorej študenti Katedry audiovizuálnych štúdií zostavili rebríček najlepších filmov minulého roka. Anketu pripravila Lenka Magulová. Lenka Magulová (3. ročník) 1. Štvorec (Ruben Östlund)Film z prostredia múzea moderného umenia, ktorý rozpráva o hraniciach pomocou metafory pravidelných línií štvorca. Patologický, ironický, hrubý, slobodný, trápny, konceptuálny, provokatívny, kompozične vyvážený, súčasný a inteligentný... Vizuálne podmanivý podobne ako jeho predchádzajúci film Vyššia moc. 2. Safari (Ulrich Seidl)Snímky Ulricha Seidla nie sú nikdy určené na sobotnú romantiku s priateľkou. Kto sa však nebojí vidieť exotiku, či už rakúsku pivničnú alebo túto africkú, odporúčam siahnuť po filmoch tohto režiséra. 3. Zabitie posvätného jeleňa (Yorgos Lanthimos)Intenzívny pocit nenávisti k jednej z hlavných…