Konfrontácie 2021: Ospalky (réžia Kateřina Hroníková)

NovinkaHeadlineBlogŠtudentské texty
Film Kateřiny Hroníkové o nešťastném manželství a o tom, jak jednoduché může být nešťastné lidi zmanipulovat. Jde o příběh manželů Kopřivových, kteří si po letech manželství lezou už na nervy a spíše existují vedle sebe než spolu.Film je tvořen záběry v detailech, s malou hloubkou ostrosti, které zobrazují činnosti a věci spojené s hlavními hrdiny celého děje. Přibližují tak divákovi to, kdo hrdinové pravděpodobně jsou a pomáhají vytvářet očekávání o tom, co bude dál. V záběrech je také častá práce se středovou kompozicí, která zvýrazňuje postavy v záběrech a odkazuje na to, že si připadají osamocené. Téma osamocení je podporováno i jejich dialogy, kdy jako diváci můžeme říct, že si nerozumí a necítí oporu jeden v druhém (nebo alespoň ne takovou, jakou by oni chtěli a jakou vyhledávají).Pocit osamění ale přestává v momentě, kdy pár dostane program u společnosti Slunce. Tento program jim má pomoci žít šťastněji a po dobu tří…

Konfrontácie 2021: Božie dieťa (réžia Matúš Ďuraňa)

NovinkaHeadlineBlogŠtudentské texty
Bakalársky film z roku 2020 Božie dieťa otvára duchovnú tému skrz saleziánskeho misionára dona Jozefa Tótha. Ten žije od roku 1992 v Jakutsku na Sibíri.[1] V prvých momentoch snímky počuť pieseň s religióznou tematikou a mužský hlas. Vďaka tomu je divák oboznámený s náboženskou témou, ale aj s hlavnou postavou saleziána ešte predtým, než ju v zábere vidíme. Štáb kvôli tomuto projektu vycestoval do Ruska a práve autentické zábery z krajiny zahalenej snehom vytvárajú protikladnú studenú scenériu, kde však žijú láskaví a prajní ľudia. Estetické zábery z Aldanu sú prevažne statické, čisté a kompozične prepracované. Štylizovanie záberov vytvára pocit hraného filmu. Dlhé zábery na ľudí v ich prirodzenom prostredí tvoria portrét krajiny s náročnými podmienkami. Krajiny, v ktorej ľudia potrebujú nasmerovať na cestu životom, aby nestratili nádej pokračovať. Kamera bola nemoralizujúcim sledovateľom diania. Prístup k téme nechával veľký…

Konfrontácie 2021: Deti víchrice (réžia Dominika Kováčová)

NovinkaHeadlineBlogŠtudentské texty
Dymové signály slovenského srdca Slovensko je  rozlohou síce malou krajinou, no Slováci sú z hľadiska vlastnej kultúry a tradícií bohatým národom. Napriek tomu niektorým  obyvateľom zaimponovali zvyky a história iného národa, voľakedy obývajúceho druhú stranu zemegule. O podobnom jave v dokumentárnom filme Deti víchrice rozpráva režisérka Dominika Kováčová. Fascinácia indiánskou, respektíve západnou kultúrou pôsobila aj na našom území prostredníctvom románov Karla Maya či rôznych filmových westernov. Zatiaľ čo niektorým občasné výlety do horúcich amerických prérií stačili, iní sa snažia preniesť si ich do svojej životnej rutiny a zájsť o čosi ďalej, hoci nohami ostávajú stále doma.Dominika Kováčová sa vzhľadom na filmovú formu rozhodla čo najviac vyhýbať referovaniu o pozadí skupiny nadšencov indiánskej kultúry. Z hľadiska recepcie tak môžu Deti víchrice disponovať istým ambivalentným charakterom. O tom, ako a prečo skupina…

Konfrontácie 2021: Cestujúcim do pozornosti (réžia Marek Moučka)

NovinkaHeadlineBlogŠtudentské texty
Svedomie na druhú koľaj Do záberu s utopenou srnkou v druhom pláne vchádza vlak. Jeho húkanie neskôr preruší slová najmladšieho zo štyroch protagonistov filmu, Slavomíra. Hukot sa ozýva, ale ozvenou vnútra. Precízna štruktúra filmu prechádza do senzuálnej montáže v pútavom obrazovom rytme. Cestujúcim do pozornosti, upomína titulok.Autorom tejto audiovizuálnej úvahy je Marek Moučka, študent ateliéru dokumentárnej tvorby. Filozofia viny, neviny a svedomia sa črtá vo výpovediach štyroch rušňovodičov, ktorí vzali niekomu život – taká je tienistá súčasť ich povolania. Vnorenie sa do toho, aké je byť svedkom, vrahom i obeťou zároveň, tlmočia melancholicky ladené zábery nasnímané na 16mm filmovú surovinu.Moučka pracuje s protagonistami citlivo, tí napriek bytostnej ťažobe spätej s témou prezentujú výpovede s dôverou a ľahkosťou. „Potom som zavolal, nech mi žena nachystá večeru. Došiel som domov a žil som ďalej.“ V generačnej…

Študentské konfrontácie 2021

NovinkaHeadlineBlogŠtudentské texty
Zvykne sa hovoriť: „To bolo pred vojnou. A toto zas bolo po vojne.“ Alebo pred a po „víťaznom“ februári. Alebo pred či po šesťdesiatom ôsmom. Pred či po novembrových udalostiach. Pred či po najrôznejších medzníkoch spoločenského a politického, ale aj personálneho života. Minulý rok sa nám k takýmto povedačkám prikmotrila nová, prekvapivá – pandemická. Už hovoríme a aj budeme hovoriť: „To bolo pred covidom a toto už bolo, tuším, po covide.“Niekoľko ráz vždy ku koncu výuky v letnom semestri študenti a pedagógovia Katedry audiovizuálnych štúdií (v spolupráci s tvorivými ateliérmi hranej, dokumentárnej a animovanej réžie a pána Slaninku) pravidelne organizovali Študentské konfrontácie, podujatie, na ktorom KAS poslucháčky a poslucháči kriticky nahliadali na filmy svojich kolegov vznikajúcich v uplynulom školskom roku s víziou, že sa v kinosále rozprúdi debata. Občas sa rozprúdila, niekedy aj viazla. Niekedy bola priateľská, občas…

Nový model Zelenkovej reflexie

NovinkaHeadlineBlog
Český režisér Petr Zelenka aj po troch desaťročiach aktívnej kariéry stále patrí, čo sa týka českej kinematografie, k tým najzaujímavejším tvorcom. Za ostatné roky natočil filmy ako  Knoflikáři, Rok diabla alebo Karamazovci.   Jeho ostatné filmy sa často pohybovali na hranici žánru komédie a drámy, čím dokázali zaujať aj široké publikum.   Na rozdiel od čisto komerčných titulov sa Zelenka vždy snažil vo svojich filmoch preniesť na plátno postrehy a pocity z reálneho života (či už ukázať divákovi všetky ťažkosti pri snahe vytvoriť  film na domácej pôde vo filme Stratení v Mníchove, alebo reflektovať životy ľudí z rôznych spoločenských vrstiev a generácií –   Samotári, Príbehy obyčajného šialenstva).  Práve snahu reflektovať prináša aj do filmu Modelár, tentokrát však režisér vstupuje do žánrovo málo prebádaných vôd.Príbeh najnovšieho filmu Zelenka stavia okolo postavy Pavla (Kryštof  Hádek) –  ten po rokoch strávených v…

Žena v okne

NovinkaHeadlineBlogŠtudentské texty
Celé dni je zavretá doma, stará sa o mačku, pracuje na počítači, učí sa cudzí jazyk. Večer pozerá staré noirovky a popíja víno. Kontakt s vonkajším svetom má obmedzený na hŕstku jedincov: sem-tam zazvoní kuriér a nechá pred dverami nákup, občas sa u nej zastaví David, nájomca, ktorý obýva pivničné priestory niekoľko-poschodového domu a vynesie jej smeti.Už viac ako rok zažíva podobne “lock-downové” situácie väčšina planéty. Detskú psychologičku Annu Fox, hlavnú postavu filmu Žena v okne (The Woman in the Window, Joe Wright, 2021), však nezadebnila doma pandémia, ale úzkostné ochorenie z veľkých a verejných priestranstiev nazývané agorafóbia. Raz do týždňa ju preto navštívi aj jej psychiater, aby overil, ako pacientka reaguje na nové medikamenty a napreduje v liečbe. Zvyšok Anninho dňa zaberú rôzne telefonáty, pozorovanie ruchov ulice a susedov v oknách. Tými najnovšími, ktorí sa práve prisťahovali, je trojčlenná rodina…

Môže byť aj negatívna kritika láskavá?

NovinkaHeadlineBlogČo si myslim o slovenskom filme
Filmová – či akákoľvek iná kritika umeleckého diela – by mala podľa mňa vychádzať zo snahy porozumieť dielu, tlmočiť jeho účinky, objasňovať jeho miesto v systéme umenia alebo v realite. A mala by byť láskavá: teda byť motivovaná láskou k objektu porozumenia – hoc aj k nemu môžeme mať výhrady. Filozof Daniel Dennett vo svojej knihe Pumpy intuície a iné nástroje myslenia ponúkol dobrý návod, ako vo vedeckej debate láskavo kritizovať stanoviská oponenta. Nazdávam sa, že všetky štyri rady možno výborne použiť aj pre oblasť filmovej kritiky:Pokúsiť sa zhrnúť stanovisko kritizovaného tak jasne, aby s jeho formuláciou súhlasil aj on sám.Vymenovať všetky body, v ktorých sa s kritizovaným zhodujeme.Uviesť, čo všetko sme sa od kritizovanej strany my sami dozvedeli.Až potom možno prejsť k formulácií akýchkoľvek protinázorov alebo kritiky.Na seminári analýzy i pri vedení prác sa mojich študentov snažím viesť k tomu, aby sa vo svojich…

Záznam diskusie o štúdiu na KAS

NovinkaHeadlineBlogPodujatia
26.4.2021 sa konal mini Deň otvorených dverí v online priestore, tentokrát výlučne k doplňujúcim prijímačkám na KAS. Na úvod ponúkli absolventi KAS Monika Lošťáková a Adam Straka svoje skúsenosti so štúdiom na našej katedre a predstavili svoju profesiu. Nasledovala diskusia troch členov katedry - Kataríny Mišíkovej, Martina Ciela a Erika Bindera - o charaktere štúdia na KAS, prijímačkách a možnostiach uplatnenia. Ak ste nestihli živé vysielanie, všetko si môžete pozrieť zo záznamu TU. 

Doplňujúce prijímacie skúšky

NovinkaHeadlineBlog
Ak ste nestihli naše zimné prijímačky, poďte si skúsiť tie letné. Na našej katedre máte možnosť rozšíriť si svoje filmové obzory, spoznať zaujímavých ľudí a nájsť si budúcich kolegov, naučiť sa kriticky myslieť a reflektovať svet okolo seba. Viac informácií o uplatnení absolventov nájdete TU.Termín prijímacích skúšok: 21.6. 2021Potvrdenie elektronickej prihlášky: najneskôr do 17.5.2021 Zaslanie povinných domácich prác: najneskôr do 1.6.2021Maximámlny počet prijatých uchádzačov: 8Podrobnejšie informácie k prijímačkám TU.