Konferencia Screen Industries in East-Central Europe (SIECE)

NovinkaHeadlinePodujatia
V dňoch 19. - 21. novembra 2015 sa v priestoroch FTF VŠMU v Bratislave koná piata medzinárodná konferencia Screen Industries in East-Central Europe (SIECE)  5. SIECE sa chce sústrediť na systémové zmeny v kinematografiách, ktoré prostredníctvom zásadných inštitučných, legislatívnych či technologických zásahov viedli k zmenám hodnôt, estetických trendov aj modov produkcie, distribúcie i recepcie filmu. Cieľom je pokračovať vo vytváraní interdisciplinárnej platformy na diskusiu o transformačných procesoch kinematografií v regióne, ako aj konfrontovať skúsenosti filmových a mediálnych historikov a teoretikov s filmovými a mediálnymi profesionálmi. Vzhľadom na miesto konania konferencie, dôraz tentokrát kladieme na špecifiká, ktoré priamo vyplynuli zo špecifických skúseností (v 90. rokoch takmer zlikvidovanej) slovenskej kinematografie, ktorej stabilizácia po roku 2004 sa už nevyhnutne prekryla s riešením špecifických otázok…

Čo si myslím o slovenskom filme... Čakáreň

NovinkaHeadlineČo si myslim o slovenskom filme
Medzi októbrovými novinkami bol aj poviedkový film Pavla Korca Čakáreň. "Dokument o veľkých a malých čakaniach prináša sedem príbehov reálnych žien, ktoré spája čakáreň na Hlavnej stanici v Bratislave." Či film naplnil svoje krédo (a divácke očakávania) a ako preniesol na plátno život na Hlavnej stanici nám prezradia pedagógovia našej katedry. Mária Ferenčuhová: Prečo si filmár vyberie tému, ktorej nerozumie? Ktorú necíti, ktorá mu je priveľká, nesedí mu, a keď si ju prešije na svoj obraz, ukáže sa, že potom nesedí zase niektorým jeho protagonistkám? Film Čakáreň mal byť podľa tvorcov a producentov „dokumentárnou mozaikou života, ktorá v niektorých chvíľach prerastá až do krutej sociologickej sondy dnešného sveta“ (citované podľa popisu projektu v systéme AVF). Film Čakáreň sľuboval kreatívny dokumentárny film, ktorého oblúk malo tvoriť čosi ako „sedem vekov ženy“ na pozadí prostredia, v ktorom jednotlivé ženy žijú,…

Zo študentskej perspektívy – Filmový festival inakosti

NovinkaHeadlineŠtudentské textyPodujatia
Tohtoročný deviaty ročník Filmového festivalu inakosti sa konal od 21. do 25. októbra v dvoch bratislavských kinách – Kino Lumiѐre a Kino Film Europe. Reportáž z nej pripravil študent KAS Marcel Šedo. Filmový Festival Inakosti vol. IX Filmový festival Inakosti priniesol na Slovensko už po deviaty krát filmy venujúce sa životu gejov, lesieb, bisexuálov, transrodových a intersexuálnych ľudí. Program festivalu obsahoval už tradične mix kanonizovaných klasík, veľkých festivaloviek a menších „nezávislých“ titulov. Dovolím si však tvrdiť, že tento ročník bol v porovnaní s predchádzajúcimi tromi, ktorých som sa ako divák zúčastnil, omnoho epickejší. Najzaujímavejšou bola jednoznačne sekcia Queer classics, sledujúca tvorbu slávneho anglického experimentátora Dereka Jarmana. Páči sa mi predovšetkým to, že oproti minulým ročníkom bola tematicky zovretejšia osobou autora a takisto ich prevyšovala raritnosťou, keďže Jarman je v…

Zo študentskej perspektívy – 16. česko-slovenská filmologická konferencia

NovinkaHeadlineŠtudentské textyPodujatia
V dňoch 15. – 18. októbra 2015 sa v Hoteli Polianka v Krpáčove konala už 16. česko-slovenská filmologická konferencia, tento raz pod názvom VLAK ZVANÝ FILM. Krátku reportáž z nej pripravil študent KAS Marcel Šedo. 16. česko-slovenská filmologická konferencia v Krpáčove Česko-slovenskú filmologickú konferenciu asi mnohí z vás poznajú zo zborníkov, pravidelne vychádzajúcich pod patronátom SFÚ. Zatiaľ posledný ročník venovaný vlakom vo filme sa konal opäť v Krpáčove a zúčastnili sa na ňom viaceré významné osobnosti z českej i slovenskej umeno-vednej sféry. Pre mňa osobne sa jedná o zaujímavú skúsenosť a to hneď vo viacerých ohľadoch, ktoré tu chcem v niekoľkých bodoch rozpracovať.V prvom rade, ako prízvukovala v hromadnom e-maily už Katarína Mišíková, je toto podujatie ideálnym vstupom do filmovo-vednej sféry, keďže je známe svojou uvoľnenou atmosférou. Pri záverečnom posedení som mal napríklad možnosť neformálne sa porozprávať…

Čo si myslím o slovenskom filme... Čistič

NovinkaHeadlineČo si myslim o slovenskom filme
Kto by nepoznal kultovú postavu Viktora-čističa z filmu Luca Bessona Brutálna Nikita? Lenže poznáte aj Tomáša-čističa od Petra Bebjaka? Trochu ako Alex (Denis Lavant) z Milencov z Pont-Neuf, čudák a outsider so šišatou hlavou, zamilovaný do Kristíny. Čo si o Čističovi myslíme my? Katarína Mišíková: Čistič má uhrančivo temnú atmosféru a dobre vedených talentovaných hercov. Film promovaný ako urbánna dráma s prvkami thrilleru využíva sivotou oťažené reálie nefotogenických zákutí Bratislavy ako spoluhráča postáv. Z interiérov s vyblednutými tapetami, zatuchnutým nábytkom, rozpitou sídliskovou špinou a škúliacimi neónmi vytvára dôležitú vrstvu charakterov, uväznených vo svojich vzťahových celách. Hoci rozprávanie kreatívne posúva noirové ingrediencie vrátane temnej minulosti, zradnej femme fatal či sústredenia sa na rozsah informácií sprostredkovaných hlavnou postavou, Čistič sa nehrá na čistokrvný žánrový film.…

Čo si myslím o slovenskom filme... True Štúr

NovinkaHeadlineČo si myslim o slovenskom filme
V nedeľu 25.10.2015 Slovenská televízia odvysielala premiéru dokudrámy True Štúr. Na filme sa podieľala autorská trojica Marián Prevendarčík, Zuzana Šajgalíková a režisér Michal Baláž. Film vznikol v koprodukcii RTVS a Crazy Company pri príležitosti 200. výročia narodenia Ľudovíta Štúra. Čo si o tomto "moderne" spracovanom Štúrovi myslíme my? Jelena Paštéková: TRUE ŠTÚR. Tvorcovia dokudrámy „sa pokúsili vyvrátiť mýty spojené s Ľudovítom Štúrom – láska k Adele Ostrolúckej, homosexuálna orientácia a násilná smrť. ›Všetky tieto tri hlavné mýty sa naozaj nezakladajú na historickej skutočnosti, to hlavné posolstvo filmu je práve v sprostredkovaní dokumentárneho obsahu, ktorý má odborný podklad, a tým je výhradne čerpanie z historických prameňov‹, hovorí jedna z trojice autorov Z. Šajgalíková (http://www.teraz.sk/kultura/true-stur-ma-za-sebou-novinarsku-pre/161729-clanok.html).   Vzhľadom na verejnoprávnosť producenta…

Čo si myslím o slovenskom filme... Koza

NovinkaHeadlineČo si myslim o slovenskom filme
Od 10. septembra je v kinách dlhometrážny hraný debut Ivana Ostrochovského KOZA. Len deň pred slovenskou premiérou sa dostal do prestížneho výberu Európskej filmovej akadémie medzi 52 najlepších titulov európskych kinematografie uplynulého roka. Popri svetovej premiére na Berlinale získal nomináciu na Cenu pre najlepší hraný debut, do oficiálneho programu ho vybrali tri Á-čkové festivaly a počas pol ročnej festivalovej púte na štyroch kontinentoch sveta si na konto pripísal vyše desiatku medzinárodných cien. Aby toho nebolo málo, Slovenská filmová a televízna akadémia film vybrala za národného kandidáta na Cenu americkej Akadémie filmových umení a vied - Oscara v kategórii cudzojazyčný film. Čo si o filme myslíme my? Zuzana Mojžišová: Ivana Ostrochovského Koza – to je road movie so všetkým, čo k tomu patrí. Sociálna dráma – so všetkým, čo k tomu patrí. Hlboko ukotvená v súčasnosti. Nadčasová. Všetko v nej sedí,…

Prihláste sa na konferenciu Screen Industries v Bratislave!

NovinkaHeadlinePodujatia
Vážené kolegyne, vážení kolegovia,radi by sme Vás informovali o 5. medzinárodnej konferencii Screen Industries in East-Central Europe, ktorá sa bude konať 19. - 21. novembra 2015 na Vysokej škole múzických umení v Bratislave.Konferencia bude pozostávať z česko-slovenského predkonferenčného panelu (19.) a medzinárodne zastúpenej hlavnej časti (20.-21.). Pozvanie za keynote speakra prijal Chuck Tryon (USA) a Mikolaj Kunicki (POL) z University of Oxford.Prihlasovanie pre anglické príspevky je otvorené do 31. augusta 2015, návrhy na prezentácie vedeckých projektov pre česko-slovenský panel, ktorých téma by mala súvisieť s témou konferencie je možné predkladať do 15. septembra 2015. Svoje návrhy prosím posielajte na konferenčný email:cinema.transformation@gmail.com.Bližšie informácie sú uvedené v priloženom call for papers, v prípade akýchkoľvek otázok nás prosím neváhajte osloviť na vyššie uvedenej emailovej adrese. Radi by sme…

Zo študentskej perspektívy - Karlovy Vary

NovinkaHeadlineAktivity študentovŠtudentské texty
Festivalové leto patrí aj prestížnemu filmovému festivalu v Karlových Varoch. Aj tento rok ponúkli organizátori festivalu študentom filmových škôl akreditáciu, ktorá ich približuje k filmovým profesionálom. Permanentka Industry Student neponúka len výraznú zľavu, ale najmä možnosť zúčastniť sa festivalu podobne, ako sa ho účastnia filmoví profesionáli v programe Film Industry. Táto networkingová platforma poskytuje priestor na rokovania, diskusie, prezentáciu filmových centier a národných kinematografií a samozrejme možnosť zúčastniť sa filmových projekcií. Viac informácií o oddelení Film Industry nájdete na  www.kviff.com/cs/<wbr />filmovi-profesionalove/sluzby-<wbr />pro-filmove-profesionalyAkretditáciu Student Industry využila aj študentka KAS Barbora Gvozdjaková a o svojom pobyte pripravila krátku reportáž:

Zo študentskej perspektívy – Lokal TV, Pandy, Biely les, Nekonečný príbeh dedka a babky

NovinkaHeadlineŠtudentské texty
Po seminárnych prácach zo zimného semestra predmetu Súčasný slovenský animovaný film prinášame letné seminárky. Druhý semester sa študenti sústredili najmä na druhú generáciu absolventov i študentov VŠMU, ktorých estetika je značne odlišná od tej prvej. Ich digitálne filmy sú často realizované ako postmoderná hra s množstvom parodických filmových prvkov, s prekračovaním hraníc tabu, či smerovaním k tzv. odpadovej kinematografii - trashu. Samozrejme, nie sú také všetky filmy tejto generácie, avšak toto sú hlavné charakteristiky, ktorými druhá generácia rozšírila portfólio slovenského animovaného filmu. Nasledujúci výber študentských textov ponúka rôzne pohľady na filmy tejto generácie a približuje tak rôzne prístupy a spôsoby myslenia účastníkov kurzu. Do výberu sme zaradili aj prácu poľského študenta z programu Erasmus, ktorý navštevoval druhý semester spolu so slovenskými študentami. Naše jazyky sú príbuzné a nerobilo mu…