Čo si myslím o slovenskom filme... Banícky chlebíček

NovinkaHeadlineČo si myslim o slovenskom filme
Bannícky chlebíček je dokumentárny film – dlhometrážny debut absolventa hranej réžie na VŠMU Romana Fabiána situovaný v jeho rodnom kraji v okolí Rožňavy. Fabián sa sem vracia, aby prostredníctvom filmu rozprával o súčasnom myslení ľudí tohto starého baníckeho kraja. A pedagógovia KAS „počúvajú“... Václav Macek: Ivan  Ostrochovský v texte o generácii dokumentaristov Hlas 98 píše, že na jednom konci je Zuzana Piussi a jej aktivistické vstupovanie do politiky (v 60-tych rokoch v rámci  dobových možností takto chápal tvorbu Ladislav Kudelka), na druhom konci  Peter Kerekes a jeho mýty, legendy (akoby pokračoval v stopách Martina Slivku). Stred akoby zostal uprázdnený, bez rovnako výraznej osobnosti ako je protipól Piussi-Kerekes. Film  Banícky chlebíček (2013) Romana Fábiana naznačuje, že sa k slovu hlási osobnosť, ktorá z priamky vytvára trojuholník. Už nie na čiare, ale v priestore môžeme umiestniť aj ďalšie výrazné…

Študentské konfrontácie 2013

NovinkaHeadlinePodujatia
Katedra audiovizuálnych štúdií - Ateliér filmovej a televíznej réžie – Ateliér dokumentárnej tvorby Filmová a televízna fakulta Vysokej školy múzických umení v Bratislave pozývajú vo štvrtok 19. decembra 2013 v kinosále FTF VŠMU na Svoradovej 2 na prezentáciu a kritickú reflexiu študentskej tvorby.  ŠTUDENTSKÉ KONFRONTÁCIE 2013 - program 8:00 – 10:00               Projekcia I.                                    Bakalárske filmy Ateliéru dokumentárnej tvorby                                    Tereza Michalová: Nosič (14:41  min.)                                    Veronika Seppová: Portrét lenivých mozgov (15:41 min.)                                    Ivana Hucíková: Tele Vízia (17:33 min.)                                     Magisterské filmy Ateliéru filmovej a televíznej réžie                                    Adam Felix: Checkpoint (32 min.)                                    Slavomír Zrebný: Ivan a Sofia (40 min.)…

Poďme hovoriť o... slovenskom filme Kandidát

NovinkaHeadlinePodujatia
Na našom blogu pravidelne reflektujeme aktuálnu slovenskú filmovú produkciu. Chceme tým prispieť k oživeniu diskusie o slovenskej kinematografii. Zaujíma nás nielen to, či sú nové slovenské filmy dobré alebo zlé, ale množstvo iných problémov, ktoré otvárajú. Podobným úvahám bude venovaná aj diskusia o filme Kandidát, v ktorom budú o téme žánrovej kinematografie a marketingových stratégiách filmov rozprávať Martin Ciel z Katedry audiovizuálnych štúdií a Peter Konečný z portálu www.kinema.sk. Nech sa páči pozvánka:

Čo si myslím o slovenskom filme... Babie leto

NovinkaHeadlineČo si myslim o slovenskom filme
Po Devínskom masakri, na ktorý podľa Shootyho dobovej karikatúry chodili do kina hyeny, prináša principál bábkového divadla Gejza Dezorz na plátna kín svoj druhý celovečerný film Babie leto. Čo si o ňom mysleli filmoví odborníci, keď vychádzali z kina? Eva Filová: Tarantinovština à la Reservoir Dogs, v ktorej by sa navzájom postrieľali cigáni aj gádžovia, mohla byť celkom cool. Biely, krivý... svetlý, oranžový, hnedý... Lenže Tarantino (si) strieľa aj sám zo seba, zo žánrových klišé, z diváckych očakávaní. A na to sa Babie leto berie príliš vážne. Košickí mafiáni občas "prehrávajú" v štýle Aliho a Banána z Mafstory. Škoda. Ani na každý obal z poľských kravičiek sa písať nedá. Sú príliš mastné. Ktovie, ktoré predávajú v Košiciach - či kravičky "Krovka Poľská" alebo "Krówcia popularna". Po filme mi ostala blbá chuť v ústach (nepomohli ani kravičky) - či od toľkého "fajčenia", či od toľkých chrchľov. Všetkého veľa…

Čo si myslím o slovenskom filme... Zamatoví teroristi

NovinkaHeadlineČo si myslim o slovenskom filme
Dokumentárny film trojice režisérov Zamatoví teroristi bol po prvýkrát predstavený v Čechách na festivale v Karlových Varoch 1. júla 2013. Slovenská premiéra sa uskutočnila v rámci piešťanského festivalu Cinematik 6. septembra a v kinodistribúcii sa film prvýkrát objavil 3. októbra. Už ste si Zamatových teroristov pozreli? Pedagógovia KAS áno. Mária Ridzoňová-Ferenčuhová: Peter Kerekes, Ivan Ostrochovský a Pavol Pekarčík nakrútili film, ktorý je na prvý pohľad neškodným trojhlavým výtvorom. Protagonistov filmu spája rovnaká činnosť, za ktorú boli v Československu v 80. rokoch súdne trestaní: viac či menej vážne, no  v podstate neúspešné útoky na politickú moc, jej reprezentantov či symboly. Kerekesovi a jeho spolurežisérom však nešlo o vykreslenie malých súkromných dejín či miestami smutnosmiešnych ľudských príbehov  z nedávnej minulosti. A už vôbec nie o písanie malej odbojovej histórie. Ich film je totiž ukotvený v…

Ocenený film absolventa KAS Petra Zákuťanského

NovinkaHeadlineAktivity študentov
Peter Zákuťanský získal za svoj absolventský film Odchod na korze – film po filme hneď dve ocenenia na festivale študentských filmov Áčko: cenu za najlepší scenár a zvláštne uznanie v kategórii dokumentárny film.  Nech sa páči, pozrite si teaser. Pred päťdesiatimi rokmi vznikol výnimočný československý film, ktorý získal Oscara – Obchod na korze. Autor ,,filmu po filme“ Peter Zákuťanský sa vybral do Sabinova, aby znova oživil filmové lokácie a spoluprežil dobrodružstvá miestnych obyvateľov pri pôvodnom natáčaní. Tí v roliach filmových postáv odkrývajú nielen veľkú históriu, ale aj vlastné súkromné príbehy – o to naliehavejšie, o čo rýchlejšie filmové pásy miznú z kinárskeho obehu. V pozadí rekonštruovaných udalostí sa odvíja druhá línia príbehu Odchodu na korze, o digitalizácii mestského Kina Torysa, premietačského školiaceho strediska pre celé Slovensko a o jeho šéfovi, bojovníkovi do posledného dychu. (text z…

Čo si myslím o slovenskom filme... Kandidát

NovinkaHeadlineČo si myslim o slovenskom filme
„19. septembra 2012 padla prvá klapka filmu Kandidát. Prvý filmovací deň sa odohrával v uliciach starého mesta, kde vznikala anketa, ktorá sa bude tiahnuť celým filmovým dejom a zároveň slúžiť na posilnenie pocitu autenticity a realistickosti“ informuje oficiálna webstránka filmu. Premiéra filmu podľa knihy Maroša Hečka a Michala Havrana  sa uskutočnila o rok neskôr 10.10.2013. Dnes tento celovečerný režijný debut grafického dizajnéra Jonáša Karáska trhá rekordy v návštevnosti kín. Jeho divákmi boli aj pedagógovia KAS... Eva Filová: Tak dobre som sa naposledy zabavila (na slovenskom filme) na Tigroch v meste. Kandidát je však zábava iného razenia. Konečne vznikol film, ktorý si dokáže inteligentne uťahovať z našej úbohej politickej reality, z opakovanej pred/po/volebnej frustrácie, kedy nad zdravým rozumom a vznešenými ideálmi víťazí pragmatická nutnosť voľby „menšieho zla“, z politických káuz a manipulatívnych…

Eros, sexus, gender v slovenskom filme - nová kniha Evy Filovej

NovinkaHeadlinePublikácie
Eva Filová v publikácii Eros, sexus, gender v slovenskom filme pátra po existencii erotiky v slovenskom filme, v ktorom po dlhé roky prevládal viac pud sebazáchovy než tvorivý princíp slasti. Skúma prvý filmový bozk (cez šatku) s prihliadnutím na okolnosti vzniku filmu Jánošík a stratégie zahaľovania, sleduje motívy previazané s erosom (tanec, snívanie, šialenstvo), export a import erotiky na konci 60. rokov, folkloristický erotizmus, mocenské praktiky, ktoré sa v 70. rokoch premietli do sexistického jazyka, rodové stereotypy pred a po roku 1989, zviditeľňovanie inakosti a homoerotickej lásky. Eros, sexus a gender tvoria jeden komplex: eros ako láska a pud života, sexus/sexualita ako biologická danosť, gender/rod ako sociokultúrna konštrukcia, vstupujúca v postsocialistických krajinách na scénu po páde železnej opony. Láska však aj naďalej ostáva epicentrom príbehov, etnicky zmiešaná, slepá aj slepecká (Slepé lásky),…

Čo si myslím o slovenskom filme... Zázrak

NovinkaHeadlineČo si myslim o slovenskom filme
Nový film Juraja Lehotského mal na Slovensku premiéru 5.9.2013. Ešte predtým bol však uvedený na festivale v Karlových Varoch, kde si vyslúžil Zvláštne uznanie poroty v súťaži Na Východ od Západu venovanej prvým a druhým filmom zo strednej a východnej Európy. Nech sa páči, zoznámte sa s pohľadmi viacerých pedagógov KAS na hraný debut dokumentaristu Juraja Lehotského Zázrak. Katarína Mišíková: Že bude Zázrak Juraja Lehotského porovnávaný so sociálnymi drámami, s ktorými sa u nás tuším v poslednej dobe takmer pretrhlo vrece, je fajn. Že ho zahraniční recenzenti prirovnávajú k filmom bratov Dardennovcov, je skvelé. Každé porovnanie však tak trochu pokrivkáva. Presahy dokumentárneho a hraného filmu sú v slovenskom filme čoraz častejšie a je zaujímavé sledovať, ako ich rôzni tvorcovia kreatívne využívajú. V Zázraku s nimi Juraj Lehotský pracuje najpodnetnejšie tam, kde pozorovanie odhaľuje v realite čarosmutnú absurditu:…

Čo si myslím o slovenskom filme... Sneh

NovinkaHeadlineČo si myslim o slovenskom filme
Animovaný film Ivany Šebestovej Sneh mal slávnostnú premiéru 12.6.2013 v bratislavskom kine Lumiére a jeho druhá slovenská projekcia prebehla na festivale Fest Anča v Žiline. Pozrieť si ho môžete vrámci Projektu 100. Film dozrieval približne 3 156 480 minút (6 rokov) a jeho projekcia trvá 18 minút. Čo si za necelú dvadsaťminútovku stihli všimnúť diváci z KAS? Martin Ciel: Nový film dvoch Iván /Ivana Šebestová réžia, Ivana Laučíková produkcia/ je „krásny“. Myslím krásny v tom zmysle, že všetky jeho prvky a výrazové prostriedky fungujú tak, aby v konečnom výsledku podporili harmóniu celku. Dojímavý príbeh lásky na diaľku, ktorý sa v konečnom dôsledku demystifikuje ako štúdia samoty a zúfalých prianí. Podľahnúť viere v predstavu, ktorú si vytvárame je samozrejme nebezpečné. Ilúzia vzniká z túžby – zaoberá sa tým klinická psychiatria. Pre zobrazenie miery ilúzie, vzťahu ilúzie k realite, pre zobrazenie preplietania…