Cena Petra Mihálika

NovinkaHeadlinePodujatia
Tohtoročný Týždeň slovenského filmu (3. - 9. apríl 2017) začal hneď dvomi sprievodnými podujatiami, venovanými filmovej teórii a kritike: Seminárom "Peter Mihálik po tridsiatich rokoch" a Panelom o slovenskej filmovej vede 2016. Na večernom slávnostnom otvorení Týždňa slovenského filmu bola udelená Cena Petra Mihálika za celoživotný prínos, resp. výnimočný počin v oblasti slovenskej filmovej vedy. Cenu vytvoril umelecký sklár Paľo Macho. Cenu získal muzikológ, hudobný skladateľ a režisér Juraj Lexmann. Cena Petra Mihálika Film u nás sprevádzala reflexia od jeho začiatkov, či už strohá, ako bol komentár k prvému premietaniu na Slovensku z 19. decembra 1896 v Košiciach, keď noviny zaznamenali, že predstavenie kazil „vreštiaci a nezreteľne rapotajúci gramofón“, alebo knižná, ktorú otvára A Mozi (Kino, 1915) košického mestského radcu Lajosa Ékesa Körmendyho. Aby sme však mohli hovoriť o reflexii, ktorá v sebe obsahuje…

Čo si myslím o slovenskom filme... Piata loď a Únos

NovinkaHeadlineČo si myslim o slovenskom filme
V marci prišlo do kín niekoľko slovenských noviniek. Piata loď, príbeh netradičnej detskej rodiny inšpirovaný skutočnou udalosťou (a podľa románu Moniky Kompaníkovej), je druhým hraným filmom režisérky Ivety Grófovej. Na festivale Berlinale získala cenu Krištáľového medveďa za najlepší film sekcie Generation Kplus. Únos režisérky Mariany Čengel Solčanskej bol taktiež inšpirovaný skutočnými udalosťami, ktoré sa odohrali v polovici 90. rokov, za éry rozkvetu slovenského mafiánstva a mečiarizmu. Martin Ciel: Dobrý slovenský hraný film podľa dobrého románu, za ktorý sa naozaj netreba hanbiť, naopak, dá sa ním chváliť. Už aj v medzinárodných súvislostiach. Film o deťoch, ktorý ku svojim postavám nepristupuje ako k malým retardovaným debilom, ale ako k malým dospelým. A aj keď vyzerá jednoducho a obyčajne, v druhom pláne ponúka zaujímavú metaforu súčasnosti a vzťahov v nej existujúcich. Naozaj vydarený záver dokonca posúva…

Workshop filmovej kritiky

NovinkaHeadlinePodujatia
Chcete sa dozvedieť viac o štúdiu na Katedre audiovizuálnych štúdií? Príďte na Workshop filmovej kritiky! Prvý raz v rámci Týždňa slovenského filmu, najväčšej prehliadky domácej tvorby, prebehne na Filmovej a televíznej fakulte Vysokej školy múzických umení v Bratislave dňa 5. apríla 2017 podnetný Workshop filmovej kritiky. Na treťom poschodí, v miestnosti s číslom 313 na dverách (Katedra audiovizuálnych štúdií). Začíname o 15:00, končiť budeme približne o 17:30. V danom čase si narýchlo prejdeme procesom, v ktorom sa filmoví teoretici a kritici ocitajú takmer denne: projekcia filmu; zháňanie potrebných informácií; premýšľanie a rozhovor; písanie, napríklad recenzie; vzájomné zdieľanie textov a následný pedagogický komentár. Príďte a možno práve u nás ukončíte svoje strastiplné rozhodovanie sa o tom, aký študijný odbor je pre vás ten najvhodnejší. Film je úžasným dobrodružstvom zvonka i zvnútra! Workshopom vás prevedie:…

Prijímacie pohovory pre Bc. a Mgr. stupeň 2017/2018

NovinkaHeadlinePodujatia
Máš záujem o študijný program Audiovizuálne štúdiá? Ponúkame bližšie informácie k dennému štúdiu na bakalárskom a magisterskom stupni v akademickom roku 2017/2018.BAKALÁRSKY STUPEŇNa Katedre audiovizuálnych štúdií možno študovať študijný program Audiovizuálne štúdiá. Prijímačky sa konajú každoročne, pričom počet nových študentov nepresahuje číslo 10. Nízky počet študentov umožňuje počas štúdia individuálnejší prístup. Štúdium je bakalárske, denné a trvá 3 roky. Po absolvovaní bakalárskych štátnych skúšok absolvent získa titul bakalár. Mimoriadne talentovaní absolventi majú možnosť vykonať prijímacie skúšky na magisterské štúdium, ktoré trvá ďalšie 2 roky. Predpokladom pre prijatie je stredoškolské vzdelanie ukončené maturitou, znalosť jedného svetového jazyka, dobré ovládanie spisovnej slovenčiny a úspešné absolvovanie prijímacej skúšky. Od uchádzača sa očakáva základná orientácia v histórii domácej i svetovej kinematografie,…

Nová kniha Martina Ciela: Film a politika

NovinkaHeadlinePublikácie
Monografia Film a politika (Ideológia a propaganda v slovenskom filme 1939 – 1989) skúma, ako a akými spôsobmi sa politika prejavovala v rôznych abnormálnych, neštandardných politicko-spoločenských situáciách a režimoch, ktoré existovali na Slovensku v rokoch 1939 až 1989. Akým spôsobom propaganda politickú ideológiu verbalizovala či zobrazovala, pričom propaganda je tu chápaná ako skrytá manipulácia s významami, symbolmi alebo emóciami s účelom ovplyvniť adresáta a vyvolať konkrétne predstavy a asociácie smerujúce k súhlasu s ideologickým zámerom. Monografia metodicky dekonštruuje taktiky a stratégie vzniku základných modelov propagandy. Opisuje ich formálne štruktúry a pôsobenie v kinematografii hranej, ale v neposlednom rade aj v spravodajskom filme. S využitím analýzy niektorých príznačných významových motívov (uniforma, vlak...) sa sústreďuje na filmové zobrazenie ideológie a na jej referenčné pozadie. Pretože to, ako…

Zo študentskej perspektívy – Divák chtiac-nechtiac dramaturgom

NovinkaHeadlineŠtudentské texty
Nielen Ladislav Mňačko má svoje Oneskorené reportáže. Ponúkame zaujímavú, tak trochu oneskorenú dialogická reportáž dvoch študentov audiovizuálnych štúdií - návštevníkov 18. ročníka Medzinárodného filmového festivalu Bratislava 2016. Michael: V Bratislave sa od 11. do 17. novembra konal 18. ročník Medzinárodného filmového festivalu Bratislava. Kino Lumiére, Kino Mladosť, Kino Nostalgia a Gorila.sk Urban Space boli zahltené rôznorodou hromadou snímok v troch súťažných a v štrnástich nesúťažných sekciách s cieľom obohatiť domácu filmovú kultúru o medzinárodný kontext. Mnohé projekcie boli podporené diskusiami s ich tvorcami. Akcia pokračovala aj v priľahlom bratislavskom klube FUGA prostredníctvom sprievodných podujatí. Na akých projekciách si sa zúčastnil ty? Peter: Väčšinu z tých, ktoré ma zaujali, som videl v Kine Lumière. Rôznorodá hromada snímok celkom presne vystihuje celý festival, v podobnom duchu sa nieslo aj…

Zo študentskej perspektívy – Najlepšie filmy roka 2016

NovinkaHeadlineAnketaŠtudentské texty
Chodia naši študenti do kina? Čo sa podľa nich oplatí vidieť? Po minuloročnej ankete sme sa aj tento rok rozhodli zistiť, ktorých 5 filmov je podľa študentov Katedry audiovizuálnych štúdií najlepších za rok 2016. Oliver Melicherčík, 2. ročník Oheň na mori (Giafranco Rosi)Zvláštne prepojenie dvoch zdanlivo nesúvisiacich línií sa v závere až akýmsi zázrakom ukáže ako mimoriadne efektívne a srdcervúce, v príbehu mladého chlapca, ktorý sníva o tom, že raz vypláva na more a utečencov, ktorí dúfajú, že jedného dňa dorazia na breh. Majstrovské dielo s najlepším vystihnutím ducha roku 2016. Para nad riekou (Robert Kirchhoff a Filip Remunda)Najšokujúcejšie náhle zjavenie sa papagája vo filmovom zábere od čias Občana Kane-a.  Rozbité črepy motivačného taniera sa ešte stále otriasajú smiechom pri spomienke na najlepšiu tohtoročnú komédiu. Láska z Khon Kaen (Apichatpong Weerasethakul)Dojemný a nežný film o pomalom plynutí…

O ľuďoch a snoch – nová kniha Zuzany Mojžišovej

NovinkaPublikácieHeadline
Pedagogička KAS Zuzana Mojžišová píše do rôznych periodík texty o filme a literatúre, venuje sa odbornej a jazykovej apretácii, je šéfkou študentského časopisu Frame a autorkou beletristických knižiek a odbornej publikácie Premýšľanie o filmových Rómoch. Jej najnovšia knižka je zbierkou uverejnených filmových recenzií. O ĽUĎOCH A SNOCH (FILMOVÉ RECENZIE) Knižka – v troch kapitolách (O slovenských filmoch, O českých filmoch, O zahraničných filmoch) – predstavuje chronologicky zoradený výber z autorkiných filmových recenzií z rokov 2009 až 2016, ktoré boli uverejňované najmä v časopise .týždeň a mesačníku film.sk.  Vydali OZ FOTOFO/Stredoeurópsky dom fotografie a Vysoká škola múzických umení v Bratislave roku 2016. Publikácia bola vydaná s finančným príspevkom Audiovizuálneho fondu.  OBSAHMartin Šulík: List namiesto úvodu Chvála recenzie O slovenských filmoch O českých filmoch O zahraničných filmoch  „Odvtedy sa…

Čo si myslím o slovenskom filme... Finále a IMT Smile a Lúčnica: Made in Slovakia

NovinkaHeadlineČo si myslim o slovenskom filme
V rámci bohatej jesennej úrody sa v kinách objavili dva diametrálne odlišné dokumenty: záznam spoločného koncertu skupiny IMT Smile a umeleckého súboru Lúčnica (IMT Smile a Lúčnica: Made in Slovakia, réžia P. Janík) a konfrontácia dvoch generácií futbalových reprezentantov - z Majstrovstiev Európy v roku 1976 a 2016 (Finále, réžia D. Milko, P. Korec). Čo si o filmoch myslíme na Katedre audiovizuálnych štúdií? Finále Jelena Paštéková: Musím sa priznať, že nepatrím medzi futbalových fanúšikov a pri tomto filme mi chýbalo motivačné zaujatie. V úvode ma snímka príjemne prekvapila: pobavila humornou evidenciou komických, až absurdných iskrení medzi historickým a súčasným futbalom, situačným a obrazovým kontrapunktom dokumentárnych záberov spojených s dnešnou osobnou situáciou fenomenálnych majstrov Európy z Belehradu. Performatívny kaleidoskop spokojných chlapov, optimistických glosátorov či trochu zahanbených…

Čo si myslím o slovenskom filme... Nespoznaný

NovinkaHeadlineČo si myslim o slovenskom filme
V novembri prišiel do kín nový dokumentárny film Mira Rema Nespoznaný. Po predchádzajúcich filmoch Cooltúra a Pohoda, okolo ktorých sa rozvírila diskusia o cenzúre a ktoré dostali nálepku kontroverzných, problematických, autorsky nevysporiadaných filmov, Nespoznaný prináša nové otázky na tému citlivosti, bulvárnosti a pod. Keďže sme si chceli vytvoriť vlastný názor, vybrali sme sa tiež do kina. Jelena Paštéková: V portréte tejto výraznej osobnosti slovenského a českého showbizu je prítomné pozadie exhibície aj pózy, ktoré sú od čias romantizmu tradičnými atribútmi budovania imidžu príťažlivého umelca. Sú zdrojom nenávisti moralizujúcich filistrov, ale aj zdrojom motivácie širokého záujmu publika o život a dielo „pomazaného“ génia. Ani v prípade dokumentu o Richardovi Müllerovi to nie je inak. Miro Remo svoju snímku nestaval na ničom, čo nie je známe z bulváru. Bulvár bol dávno pred Remom a stále tu bude. Ak chcel…