Prekarita v európskom filme

NovinkaHeadlineBlog
Začiatkom roka 2020 som sa na pozvanie kolegov z Filmovej univerzity Konrada Wolfa v nemeckom Babelsbergu zúčastnila vedeckého sympózia Prekarita v európskom hranom a dokumentárnom filme. Zišli sa na nej filmoví vedci a historici z rôznych krajín Európy, aby spoločne diskutovali o spôsoboch reprezentácie prekarizácie, chudoby a sociálnej exklúzie vo svojich domácich kinematografiách. Ukázalo sa, že spektrum vizuálnych i naratívnych motívov spojených s týmito témami je pomerne široké. A tiež, že rôzne európske kinematografie reflektujú dané fenomény v rôznej miere. O to prekvapujúcejšie bolo pre hostí sympózia i samotných hostiteľov zistenie, že slovenská kinematografia, v medzinárodných rámcoch vnímaná skôr marginálne, je priam veľmocou sociálnych drám a dokumentov. Že slovenskí filmári s invenciou i vášňou skúmajú rôzne kontexty a vrstvy sociálnych problémov. Pre mňa bolo mimoriadne potešujúce, môcť toto poznanie…

Tri dobré správy

NovinkaHeadlineBlog
1. Po trinástich rokoch od inauguračnej prednášky prof. Jeleny Paštékovej sa v utorok 5. apríla 2022 v priestoroch filmovej a televíznej fakulty uskutočnila opäť  inauguračná prednáška - doc. Martina Ciela. Po splnení náročných akademických kritérií, po odporúčaní jeho menovania za profesora oponentmi – prof. Jan Bernard, prof. Miroslav Marcelli, prof. Jelena Paštéková  - bol jeden zo zakladajúcich členov katedry navrhnutý prezidentke republiky  na menovanie za profesora aj inauguračnou komisiou.2. V soboru 9. apríla 2022 si Jelena Paštéková prevzala Národnú filmovú cenu za výnimočný prínos slovenskej audiovizuálnej kultúre.3. V piatok 13.mája 2022 získala Žofia Ščuroková, študentka 3.ročníka našej katedry, ako vedúca riešiteľského kolektívu výstavy s pracovným názvom Z  dejín slovenskej kinematografie 1896- 2020 už druhý grant (prvý od Nadácie mesta Bratislavy). Tentoraz od  AVF vo výške 12.000euro. Je to jeden z  najvyšších…

Stane sa Tvojazem aj vašou?

NovinkaHeadlineBlogČo si myslim o slovenskom filme
Nový film Tvojazem Petra Budinského som chcela vidieť čo najskôr. Ide totižto o prvý slovenský animovaný celovečerný film, ktorý vznikal moderným európskym spôsobom – výroba animovaného filmu je drahá, náš malý trh ju nezaplatí a ani personálne neobsadí, preto musí prísť medzinárodná spolupráca. A tá sa ponúkla zo strany Česka a Belgicka. Okrem toho je samozrejme dôležité domáce financovanie, keď chcete osloviť partnera, aby tiež prispel. U nás film zaplatili AVF, RTVS, BSK a Media. Slovensko doteraz figurovalo v animovaných koprodukciách ako minorita, čo súviselo aj s tým, že naši animátori neboli na tvorivých pozíciách. Áno, v ére samostatnej Slovenskej republiky vznikli do času Tvojazeme ešte dva plne slovenské celovečeráky pre dospelého diváka – Lokalfilmis a Parralel. Boli však provinčné. V prípade Lokalfilmisu naozaj lokálne pre domácich fanúšikov projektu Lokal TV a v prípade filmu Parralel išlo o autorskú výpoveď…

Čas analógový, čas digitálny

NovinkaHeadlineBlog
Kedysi to bolo takto. Mali ste napísať nejaký článok. Bolo treba vymyslieť koncepciu a formu. Nájsť zodpovedajúci štýl. A tak ste si sadli k písaciemu stroju. Zohnať a založiť papier, kopirák, a takto podobne a komplikovane. Potom to prepísať načisto. Občas ste museli použiť takú bieliacu vec, ak ste urobili chybu. Medzitým bolo treba ísť do knižnice kvôli overeniu faktov, prípadne pozrieť do nejakých kníh kvôli citátu. Ak bola knižnica otvorená a kniha dostupná. Zohnať 25 či 50haliernik, nájsť fungujúcu telefónnu búdku a dohodnúť sa s redakciou. Potom obálka, známka a na poštu. A článok poslať, ak bola pošta otvorená. Na Hlavnej stanici občas bola. A ak išla električka, stihli ste. Medzitým ste sa stretali s kamarátmi, v kaviarňach ste si dali s rôznymi ľuďmi kávy a diskutovali o probléme článku a nielen o ňom. Večer ste nad textom toho článku rozmýšľali. Všetci mali plno času.Teraz sú všetky tie nástroje, ktoré majú čas…

Dabač , Ukrajina a kríza hrdinstva

NovinkaHeadlineBlogČo si myslim o slovenskom filme
V posledných mesiacoch mi neschádza z mysle, čo sa z tej hroznej vojny priamo na našom prahu môžeme naučiť. Každá či každý z nás ju minimálne periférne sleduje a v rôznej miere sa ňou cíti sama či sám zasiahnutá či zasiahnutý. Pocit ohrozenia síce môže byť reálny, ale sotva je akútny. Veď naša krajina sa bezprostredne vo vojnovom konflikte nenachádza. Ak pravda neberieme do úvahy zákopy sociálnych sietí či politickej scény. Aspoň zatiaľ nie. Veľa sa rozpráva a diskutuje o tom, čo by sa stalo, keby bolo Slovensko v situácii, v akej je Ukrajina. Či by sme sa vedeli takto brániť, ukázať takú odvahu. Radšej o tom nechcem špekulovať. Zaujímalo by ma však, kto by boli tie hrdinky a tí hrdinovia, čo by reprezentovali odvahu a vzdor celého národa. Na Ukrajine totiž vidíme dva odlišné archetypy hrdinstva. Možno presnejšie: dva odlišne mediálne artikulované modely hrdinstva. A oba pochádzajú takpovediac zo showbiznisu. Vzrastom možno…

Nové číslo časopisu Frame!

NovinkaHeadlineBlogČo si myslim o slovenskom filmeAktivity študentovŠtudentské textyAnketa
Vychádza nové číslo časopisu študentov KAS Frame - už druhé na online platforme. Hlavnou témou je ešte storočnica slovenského filmu, ktorú sme oslavovali v roku 2021. Môžete si prečítať o obľúbených slovenských filmoch študentov i pedagógov KAS. Príjemné čítanie! 

Reportáž z VFF 2022

NovinkaHeadlineBlogPodujatiaŠtudentské texty
Študentky a študenti prvého ročníka bakalárskeho stupňa na predmete Kultúra písaného slova písali reportáž z podujatia Vysegrad Film Forum, na ktorom sa zúčastnili. Každý napísal svoju. Čítali sme si ich nahlas, debatovali sme o nich. A potom - opäť každý za seba - vytvorili mozaiku z pôvodných piatich textov. Bolo dovolené - ale iba tentoraz a už nikdy inokedy - kradnúť z textov spolužiačok a spolužiakov. Vzniklo päť mazaikových kompilátov. Zhodli sme sa, že sú kvalitnejšie než pôvodné úlohy. Jeden z nich, pracujúci s celými odsekmi pôvodných reportáží, si tu môžete prečítať:Inšpirácia, tvorba, zdieľanieDeviaty ročník VISEGRAD FILM FORUM otvoril film nezávislej americkej režisérky Debry Granik – Nezanechať stopy, nasledovaný rozhovorom o filme s Janom P. Matuszyńskim, no myslím si, že tohtoročné filmové fórum stopu zanechalo. Simultánne s vyšehradským filmovým fórom prebiehal v Bratislave aj FEBIOFEST SK.V rámci neho boli už…

Príjemné konfrontácie

NovinkaHeadlineBlogAktivity študentovPodujatia
Pandémia všeličo prerušila –  aj našou katedrou organizované pravidelné jarné Študentské konfrontácie. Nenechali sme sa zmiasť a opäť sme koncom apríla podujatie naplánovali – v piatok dvadsiateho deviateho. Študentky Katedry audiovizuálnych (filmových) štúdií z druhého a tretieho ročníka – Nina Ulická, Zuzana Goleinová a Žofia Ščuroková – si pripravili desať kritických diskusných príspevkov, v ktorých sa sústredili na študentské filmy poslucháčok a poslucháčov z režijných ateliérov – tri animované, štyri dokumentárne a tri hrané. Po rannej projekcii a krátkej prestávke sme šli na vec. Na debatu do Barca prišli okrem osadenstva z KAS a niektorých režisérok a režisérov premietnutých snímok aj iní študenti. O kúsok viac než dvadsať nás bolo.Akcie, ktorých úspešnosť sa meria kvalitou vopred nenaplánovateľnej diskusie, sú do poslednej chvíle takých králikom v cylindri. Nikto vopred nevie, ako to dopadne, či bude králiček ukecaný…

Študentské konfrontácie 2022

NovinkaHeadlineBlogPodujatia
Študentské konfrontácie slúžia na zácvik filmových kritikov zmysluplne a odvážne predniesť svoje názory a argumenty k filmom a súčasne na zácvik filmových tvorcov prijímať kritiku a o svojej tvorbe diskutovať. Príďte sa konfrontovať pre vyššie ciele - aby mohla slovenská kinematografia rásť na poli tvorby aj jej reflexie.  

Je film Vedľajšie zamestnanie: matka stále aktuálny?

NovinkaHeadlineBlogČo si myslim o slovenskom filmeŠtudentské texty
Na Kultúre písaného slova si študenti precvičujú písanie rôznych žánrov, najmä však recenzií. Recenzia je kratší publicistický žáner a má zväčša charakter odporúčania alebo neodporúčania kultúrneho (umeleckého) výtvoru. Zaznieva v nej hodnotiace stanovisko recenzenta nie len ku kvalite diela, ale aj k jeho funkčnosti a aktuálnosti. Písať recenziu na starší film ponúka recenzentovi priestor na prehodnotenie interpretácie vo vzťahu k aktuálnemu svetu, recenzent teda film aktualizuje. Akým spôsobom to robí študentka druhého ročníka Nina Uická, si môžete prečítať tu:VŠETKO, ČO SA TI (NE)DÁ ZNIESŤSpoločnosť diktujúca ženám ich postavenie bola bežným určujúcim aspektom každodenného života stovky rokov a je ňou do istej miery aj dnes, akurát v každom období sa jej podoba trochu líši. Toto nos, takto sa správaj, tamto rob a hento zas nie... Spýtal sa však niekto žien, čo by chceli ony?Po dokumente Mama, ale slobodná z roku 1984…