Karanténa a jej nekonečný program

Povedané internetovým jazykom, život v karanténe „is the new black“, čomu sa do veľkej miery prispôsobuje aj spôsob prijímania audiovizuálnych obsahov. Nakoľko kiná sú zavreté a festivaly v dohľadnej dobe zrušené, situácia posilňuje postavenie rôznych VOD platforiem a streamovacích sietí. Záplava seriálov, starých a nových filmov je tak ešte výraznejšia ako doteraz a... v nasledujúcom texte sa budem snažiť o stručný výber toho, čo sa určite oplatí neprehliadnuť.

Ešte pred začiatkom karantény sa veľkej obľube začal tešiť youtubový kanál Národního Filmového Archivu (NFA): Česká filmová klasika. Základom čara celého kanálu je neortodoxný spôsob ponímania filmovej klasiky – divák tu nájde klasiky českej animácie (Vzpoura Hraček, Čert a Káča), adaptácie Karla Čapka (Krakatit), sociálne ladené snímky (Tam na Konečné), historický film (Jan Žižka) alebo výstrednejšie projekty konca 80. rokov (Upír z Feratu, Proč?). Stále sa rozširujúci výber, aktuálne presahujúci stovku filmov, ponúka divákovi slobodné dramaturgické možnosti s materiálom, ktorý je výrazným osviežením v prietrži zahraničných titulov.

V ničom nezaostáva ani Criterion Channel, ktorý nedávno spustil čerstvú tematickú sériu ´70s style Icons. Tá ponúka buričský debutový film Nicolasa Roega Performance a melancholické sci-fi Man Who Fell to Earth, snímky vychádzajce zo subžánru blaxploitation: ShaftFoxy Brown, bláznivú komédiu Thank God its Friday alebo u nás málo známy film Welcome to L.A. ´70s style Icons vytvára relatívne diverznú, slobodomyseľnú mozaiku nezávislej kinematografie 70. rokov z jedných z jej najodvážnejších polôh.

Gigant internetovej televízie, Netflix, potešil v období karantény najmä dvoma projektami. Prvým je dokumentárny film Crip Camp: A Disability Revolution o Camp Jened – o hippiesáckom tábore pre handicapovaných teenagerov.  Príbeh tohto tábora otvára doteraz skôr prehliadanú tému handicapovaných ľudí, z ktorých sa stali aktivisti za práva a rovnosť fyzicky znevýhodnených v Amerike. Snímka Jamesa Lebrechta a Nicole Newnham vyniká najmä vyhýbaním sa pátosu, schopnosťou plynule prepájať osobnú a celospoločenskú rovinu na základe tradičných dokumentárnych postupov (archívne zábery, hovoriace hlavy) a vyniká aj priestorom, ktorý je sprostredkovaný samotným aktivistom – základným stavebným prvkom snímky je okrem bohatej rešerše hlavne inklúzia.

Druhým hitom je seriál Tiger King, predstavujúci divákom mimoriadne bizarný svet pohybujúci sa na hrane zákona a duševného zdravia okolo zoologickej záhrady Greater Wynewood Exotic Animal Park.  Svet okolo ústredného prevádzkovateľa (pytliaka) Joa Exotic pripomína na prvý pohľad skôr svet vytrhnutý zo satirickej videohernej série GTA, než každodenný svet, Tiger King sa však nespolieha iba na rýchly efekt a predstavuje veľmi zaujímavý spôsob, ako spustiť masovú debatu o právach a slobode zvierat u väčšinového publika.

Za zmienku tiež stojí web Internet Archive, ktorý sprístupnil bohatú retro-videotéku s popkultúrnymi klasikami v nostalgickej VHS kvalite (pozrieť si môžeme napríklad kompletných Pokémonov), alebo web Public Domain Movies so širokým žánrovým záberom, v ktorom zachytáva nejednu kultovú snímku (His Girl Friday, House on the Haunted Hill alebo animované TV série Betty Boop, Superman či Baby Huey).

A tu už sa dostávame k tej zložitejšej časti – vybrať si, čo pozerať ako prvé...

Michael Papcun, 4. ročník