Nová príručka: KASolvent – Audiovizuálna prax a perspektívy uplatnenia

NovinkaHeadlineBlogPublikácie
Dnes sa veľa hovorí o školstve. O mnohých jeho problémoch. Jedným z nich je aj nedostačujúce prepojenie získavania teoretických vedomostí a praktických zručností najmä na stredných a vysokých školách. Je neodškriepiteľné, že správne namiešanie vedomostí a zručností u absolventov zvyšuje ich uplatniteľnosť v praxi, zamestnateľnosť, konkurencieschopnosť.Katedra audiovizuálnych štúdií (KAS) na Filmovej a televíznej fakulte Vysokej školy múzických umení v Bratislave patrí jednoznačne k teoretickým „pracoviskám“, napriek tomu sa jej študentky a študenti stretnú aj s viacerými príležitosťami si povinne či nad rámec bežných študijných povinností prehlbovať aj praktické zručnosti. Práve o týchto príležitostiach je táto elektronická príručka. Má slúžiť nielen aktuálnym poslucháčom, ale i budúcim uchádzačom, záujemcom o štúdium na KAS, no tiež aj ako orientačné skriptum k predmetu Audiovizuálna prax, ktorý sme na katedre zaviedli len…

Be2Can 2019: Neľahké cesty filmových postáv, aj študentských filmov

NovinkaHeadlineBlogPodujatiaŠtudentské texty
Filmová prehliadka Be2can sa v českých a slovenských mestách stala rovnako neodmysliteľnou súčasťou jesene ako vyťahovanie teplejších kabátov, stúpajúci vietor, alebo prehrabávanie sa opadaným lístím. Dramaturgia tohtoročnej prehliadky priniesla, už tradične, z „áčkových“ svetových festivalov v Berlíne, Benátkach a Cannes ak nie to vyslovene najlepšie, tak minimálne to (naj)zaujímavejšie z celovečernej tvorby. Nasledujúci text bude krátkou reflexiou toho, čo som z projekcií v bratislavských kinách stihol a čo z toho mi najviac utkvelo v pamäti. Sociálna periféria a mladí radikáli Asi, minimálne štylistických prístupom a voľbou témy, bol najvýraznejším filmom tohtoročného Be2Can nemecký film režiséra Fatiha Akina,  U zlatej rukavičky (The Golden Glove) - rekonštrukcia života nemeckého sériového vraha Franza Honku, zasadená do expresívne zrekonštruovaných špinavých a upadajúcich ulíc hamburskej spoločenskej periférie. Akinov…

Reportáž z festivalu Áčko 2019

NovinkaHeadlineBlogPodujatiaŠtudentské texty
Áčko nie je žiadne béčko V štvrtok 23. októbra sa začal študentský festival Áčko. 23 nie je len číslica dátumu otvorenia nášho festivalu. Je to aj poradové číslo tohto ročníka. Štvordňové podujatie sa koná každoročne na pôde Filmovej a televíznej fakulty VŠMU. Študenti sa tešili, že predstavia to najlepšie zo svojej tvorby. Nejde len o dielka z našej fakulty, zapojiť sa mohli aj iné stredné a vysoké školy filmového a multimediálneho odboru. Tohtoročnou ústrednou témou bola pravda a hľadanie pravdy vo filmovom remesle. Inými slovami: in cinema veritas alebo aj po slovensky: cinema veríte? Bola to moja návštevnícka premiéra, hoci som už o tomto festivale počula mnohokrát predtým.Som študentkou našej školy, takže som celé dianie vnímala subjektívnejšie, ako keď navštívim typický filmový festival usporiadaný vo veľkom formáte s profesionálnou celovečernou produkciou. Anonymita a chladné prostredie kinosály vystriedalo nadšenie…

POĎ ŠTUDOVAŤ FILM!

NovinkaHeadlineBlog
Chceš hlboko porozumieť filmu a chceš, aby to porozumenie bolo vzrušujúce? Chceš svoje myslenie zasadiť do sveta kinematografie?Chceš nahliadnuť realitu, ktorá bola predtým skrytá?Prihlás sa na Katedru audiovizuálnych štúdií FTF VŠMU Svojím zameraním a ponukou štúdia je napojená na medzinárodné myslenie a teoretické vzdelávanie o umení pohyblivého obrazu (film studies).Filmová teória je dnes progresívnym neuzatvoreným priestorom, kde možno manévrovať širokou škálou poznania humanitných vied. Medziodborová filmová veda podnecuje všímavosť, vyžaduje a kultivuje originálne myslenie a schopnosť analýzy.Katedra audiovizuálnych štúdií nás učí vedieť čítať a rozumieť aj iným umeleckým médiám či kultúrnym a mediálnym kontextom. Teoretické bádanie o filme je dobrodružstvom, ktoré nám mnohé prezrádza o svete okolo nás.Chceš sa stať filmovou profesionálkou či profesionálom?Ako filmová kritička či kritik sa môžeš na rôznych pozíciách…

BEATS: Príliš systémový boj proti systému

NovinkaHeadlineBlogŠtudentské texty
Beats (Brian Welsh, 2019, Veľká Británia)Repetitívne elektronické beaty vytvárajúce hypnotický rytmus, ilegálne párty organizované na cudzích pozemkoch, hrste rekreačných drog, ale najmä súdržná komunita, pocit slobody a možnosť neobmedzeného sebavyjadrenia a aspoň dočasný únik od každodenných problémov civilného života. To sú hlavné znaky definujúce atmosféru free techno scény na britských ostrovoch počas 90. rokov. Éry ideologicky výrazne protisystémovej a oslobodzujúcej možnosti prejavu skrz elektronickú hudbu, ktorá bola narušená vydaním zákona Criminal Justice And Public Order Act, pretvárajúcim fungovanie subkultúry na trestný čin. To je obdobie z nedávnej histórie, ktorého obraz nám túto jeseň do kín prináša film Briana Welsha, Beats. Čo nám však ostáva z free techno scény v jeho podaní?Už zo stručného popisu je jasné, aké sú hlavné prívlastky rave scény 90. rokov: divoká, neviazaná, nepoddajná, anarchistická,…

François Jost na FTF VŠMU

NovinkaHeadlineBlogPodujatia
15.10.2019 o 14:45 sa v kinosále FTF VŠMU uskutoční prednáška Françoisa Josta o filmoch Muž, ktorý luže a Eden a potom. Ste srdečne vítaní. 

Texty zo Študentských konfrontácií 2019

NovinkaAktivity študentovŠtudentské texty
Niektoré texty nájdete už onedlho v časopise Kinoikon/Frame, v tohtoročnom prvom čísle, ostatné tu na našej stránke medzi Projektmi https://kas.vsmu.sk/projekty/konfrontacie/2019/

Študentské konfrontácie 2019

NovinkaHeadlineBlogPodujatiaAktivity študentov
Katedra audiovizuálnych štúdií a Ateliér dokumentárnej tvorby, Ateliér animovanej tvorby a Ateliér filmovej a televíznej réžie srdečne pozývajú na tohtoročné Študentské konfrontácie, ktoré sa uskutočnia 12.4. a 26.4. 2019 v Barcu na FTF VŠMU. Po pásme študentských filmov bude program pokračovať prezentáciou príspevkov študentov Katedry audiovizuálnych štúdií a následnou debatou o jednotlivých filmoch.Program:12. 4. 201910:00 Projekcie filmov Ateliéru animovanej tvorbyKristína Saganová:  Poetika anima (5:13)Matej Babic: Ja sa nehrám (6:27)Agáta Bolaňosová: Crossing (4:52)Lea Smitková: Červený šálik (7:09)Johana Mlíchová: Balkóny (4:11)10:30 Projekcie filmov Ateliéru dokumentárnej tvorby Edo Cicha:  Základná umelecká škola Petra Breinera (63:17)Peter Važan:  Kedy tam už budeme (21:40)Dorota Vlnová:  Správa o detských ihriskách (12:53)Lucia Kašová:  Dunaj  – love story (21:27)Katarína Kočanová:  Luma Andre Keriko –  Svet v duši…

„Predseda Slovenskej národnej rady Andrej Danko je plagiátor“

NovinkaHeadlineBlogPodujatia
Pedagógovia VŠMU spísali výzvu Kauza okolo – dnes už nespochybniteľne dokázaného – plagiátorstva Andreja Danka pri písaní rigoróznej práce – sa ťahá už dlho. Je nechutná, poburuje neskorumpovanú časť akademickej pôdy najmä tým, že predseda parlamentu a ministerka školstva (ale aj iní politickí reprezentanti) svojím laxným postojom ku kauze devalvujú hodnotu vysokoškolského vzdelania ako cesty hlbšieho poznania a nepriamo tak vlastne podporujú plagiátorstvo a iné formy nečestného konania u študentov. Charakter krajiny utrpel ďalšiu porážku. Naším prvoradým profesijným záujmom je čestne a odborne si vykonávať svoju pedagogickú, vedeckú a umeleckú prácu, a tá následne býva z času na čas po zásluhe odmeňovaná titulmi. Spupnosť mocných je tu nekonečne bezočivá, konanie a slová absolventa vysokej školy a formálne druhého najsilnejšieho politika v krajine Andreja Danka (nielen) v tejto kauze uráža našu stavovskú česť, podkopáva…

Vyšla vynovená príručka k projektu Oral History

NovinkaHeadlinePublikácie
Najnovšiu elektronickú publikáciu KAS Filmová pamäť. Medzigeneračný dialóg realizovaný prostredníctvom metódy orálnej histórie, ktorá vznikla v rámci projektu KEGA, nájdete tu na našej stránke, alebo na webe školy http://ftf.vsmu.sk/projekty2/oral-history/ a ftf.vsmu.sk/ateliery-a-katedry/katedra-audiovizualnych-studii/publikacie-ucebne-texty/ Ide o prepracovanú a výrazne doplnenú a inovovanú príručku ORAL HISTORY. Metodicko-technický manuál (2014).