100 rokov slovenskej kinematografie - podujatia

NovinkaHeadlineBlogPodujatia
Za prvý slovenský celovečerný film je považovaný film Jánošík z roku 1921 Slovákov žijúcich v emigrácii - bratov Siakeľovcov. Tento rok teda ubehlo 100 rokov od jeho vzniku a kinematografia tak oslavuje okrúhle narodeniny. A práve tie sú dôvodom najrôznejších podujatí venujúcich sa domácemu filmu, na ktorých sa podieľajú aj členovia KAS: Abecedár slovenského filmu 1921 – 2021Príchod Abecedára slovenského filmu 1921 – 2021 – sme už zvestovali na našom webe v marci. Pandémia túto celoročnú filmovú prehliadku síce posunula, ale nezrušila. A tak v septembri v kine Lumière štartuje pekne od začiatku. Predstaví dejiny slovenskej kinematografie prostredníctvom vybraných hesiel, ktoré pokrývajú najcharakteristickejšie témy, problémy, fenomény a udalosti slovenskej kinematografie. Ide o netradičný, ne-chronologický a ne-hierarchický spôsob prezentácie poznania, pri ktorom projekt rezignuje na kanonizovaný prehľad slávnych tvorcov a…

Carte Blanche Jeleny Paštékovej v kine Lumière

NovinkaHeadlineBlogAktivity študentovPodujatia
Spolupráca našej študentky Niny Novákovej a jej profesorky Jeleny Paštékovej prebieha aj mimo školskej pôdy – v kine Lumière. V zastúpení Filmotéky kina Lumiére Nina oslovila pani profesorku na zostavenie projekcií k cyklu Carte Blanche.„Na konci marca tohto roku oslávila okrúhle narodeniny slovenská filmová a literárna bádateľka, historička, vysokoškolská pedagogička, pani profesorka Jelena Paštéková, a my sme sa jej pri tejto príjemnej príležitosti rozhodli venovať priestor v rámci cyklu Carte Blanche. Profesorka Paštéková zostavila výber piatich filmov, ktoré ju nejakým spôsobom ovplyvnili, ktoré má rada a chce sa o ne podeliť s Vami, divákmi. Jej dámsku volenku otvára príbeh nadšenca-dokumentaristu Amatér Krzysztofa Kieślowského, nasledovať po ňom bude gruzínsky film Nesmúť, film talianskeho režiséra Maria Monicelliho s názvom Len aby to bolo dievčatko,dlhometrážny debut Stevena Soderbergha Sex, lži a video a výber pani…

Konfrontácie 2021: Návrat (réžia Monika Mahútová)

NovinkaHeadlineBlogŠtudentské texty
Divák vhupne in medias res do deja a znenazdajky sa ocitá na sedadle idúceho auta. Spoločnosť mu robia traja ďalší pasažieri. Skúmavo na nich hľadí, snaží sa dovtípiť, kto sú, kam smerujú. Nič o nich nevie. A, ako sa ukáže, ani oni nevedia nič o sebe navzájom.Svetová pandémia meniaca kurz našich dní poznačila aj záverečné práce minuloročných bakalárov, keď dostali za úlohu reflektovať situáciu. Režisérka Monika Mahútová sa rozhodla v krátkometrážnom filme Návrat spracovať nedobrovoľné dobrodružstvo Lucie, Matúša a Emila – kolegov nútených spoločne stráviť karanténu po návrate zo zahraničia. Zadaná téma tak bola splnená a poskytla základ pre realistickú motiváciu zápletky. Pandémia tvorí akýsi background, pred ktorým sa vynárajú motívy hlbšieho, oveľa trvácnejšieho charakteru.Zdanlivo jediné, čo trojicu spája, sú neprekonateľné rozdiely. Rozličnosť charakterov vyzdvihuje prostredie teraz už opusteného domu Matúšovej babičky.…

Konfrontácie 2021: Ideál (réžia Daniel Svoreň)

NovinkaHeadlineBlogŠtudentské texty
Dopad epidémie na naše životy sa okrem iného odzrkadlil v nútenom obmedzení kontaktu s blízkymi osobami, ktoré patria do najzraniteľnejších skupín. Myšlienka ohrozenia života blízkych, výrazné redukovanie chvíľ trávených v ich spoločnosti, to všetko akoby vyzdvihlo a pripomenulo ich hodnotu v našich srdciach. A v tomto duchu sa nesie aj absolventský film Daniela Svoreňa Ideál, ktorý je obdivným a vrúcnym portrétom jeho starých rodičov, vzdaním holdu, no zároveň i snahou o odkrytie tajomstiev dynamiky ich vzťahu práve  na pozadí globálnej pandemickej situácie.Prítomnosť režiséra je v snímke hneď od začiatku priznaná a, ako Daniel sám hovorí, jednou z hlavných motivácií pre nakrútenie filmu práve o vlastnom dedkovi a babke bol obdiv, ktorý prechováva k ich napriek pokročilému veku neustávajúcej pracovitosti a životnému elánu. Pre starého otca je druhým domovom rozľahlá záhrada neustále vyžadujúca opateru, podobne ako aj vzťah so…

Konfrontácie 2021: Snúbenci (réžia Tibor Koškovský)

NovinkaHeadlineBlogŠtudentské texty
Film Tibora Koškovského zachycuje mladé snoubence během pandemie koronaviru. Film je natočen velmi esteticky, využívá malé hloubky ostrosti a světla, a už od samého počátku se snaží vše důležité sdělit a diváka tak seznámit se situací snoubenců. Některé z věcí jsou zobrazeny více explicitně, jiné méně, ale v průběhu děje všechny dílky zapadnou do sebe. A každá ze zobrazených věcí dává smysl (obálka, kterou hrdinka bere do rukou, obraz na stěně). V rámci dialogu zde vzniká pár humorných situací, které sílu tématu odlehčují a fungují.Velkým tématem filmu je svatba, která je řešena po celou stopáž děje. Důležitost svatby se snaží podtrhovat i voice over hlavní hrdinky, který ale přichází naprosto z ničeho nic (bez příčiny) a nezapadá do celého děje. Je spíše rušivým elementem, který nutí diváka přemýšlet nad jeho významem a strhává tak jeho pozornost. Ovšem podstatu tohoto voice overu lze více než z něj odvodit kupříkladu z…

Konfrontácie 2021: Sami (réžia Ondrej Hraška)

NovinkaHeadlineBlogŠtudentské texty
Snímka Sami z roku 2020 prináša zaujímavé a citlivé spracovanie témy vzťahu mladého otca a syna. Ústredný hrdina Samuel Gábor (Peter Ondrejička) odchádza na výlet so svojím synom bez partnerky, a tak na výchovu zostáva sám so svojou matkou. Zo začiatku je teda divákovi predstavené narušenie konvencie matiek, ktoré zostávajú na výchovu dieťaťa samy po tom, ako dieťa otec opustí a výchovu prenechá partnerke.Názov implikuje meno hlavného hrdinu Samiho Gábora, zároveň však poukazuje na pocit vyvolaný absenciou jedného z rodičov. Je nám predstavený príbeh, kde zostali v rámci najužšieho kruhu rodiny otec a syn sami. Pocit samoty je prítomný aj u matky Samuela. Na výlet prichádza bez manžela, čo vytvára zdvojený motív neprítomnosti najbližšieho partnera.Dej sa odohráva v priebehu jedného dňa. Samuel ide so svojím synom a matkou na chatu v lese, aby oslávili narodeniny najmladšieho člena výletu. V rámci tohto trojgeneračného…

Konfrontácie 2021: 33 krokú (Šimon Domček)

NovinkaHeadlineBlogŠtudentské texty
Dobrý, zlý a ambivalentný Keď príde reč na dokumentárny film, mnoho ľudí si predstaví suchopárnu snímku vymenúvajúcu súhrn faktov. Dokumentárny film však nie je synonymom snahy čo najväčšmi sa priblížiť realite v záujme reflektovania akejsi „nedotknutej” reality. Transformácia reality prostredníctvom štylistických prostriedkov či výrazných režijných postupov nemusí znížiť pravdivosť výpovede. Posolstvo môže naopak podporiť a zvýrazniť. Film Šimona Domčeka 33krokú (2020)stavia práve na silnej štylizácii a rozličnosti použitého filmového materiálu. Nekonzistentnosť ako formotvorný princíp umožňuje načrieť do (či kĺzať po povrchu) viacerých tematických rovín. Napriek tomu isté časti dvadsaťminútového dokumentu pôsobia nezmotivovane a nech sa divák snaží akokoľvek, ani jedna z možných interpretácií nie je pre celkové vyznenie snímky prospešná. Ozvláštnenie nahrádza pobavený údiv a zmätenie.Dokument sleduje osobný príbeh Miliho,…

Konfrontácie 2021: Nemáš oheň? (réžia Hana Hančinová)

NovinkaHeadlineBlogŠtudentské texty
Medzi mnohými reštrikciami a obmedzeniami, ktoré sme museli akceptovať v dôsledku pandemickej chobotnice  postupne rozťahujúcej chápadlá do všetkých strán zemegule, bolo i obmedzenie svojvoľného pohybu vo verejnom priestore  a socializácie. Práve na pozadí týchto okolností sa vo filme Nemáš oheň stretávame s dvojicou, ktorá si k sebe jedného večera našla cestu a túlajúc sa opustenými bratislavskými ulicami sa navzájom spoznáva. Aktuálne spoločenské dianie teda nie je centrálnou témou filmu, ktorý zobrazuje dvoch ľudí stelesňujúcich v danom kontexte akúsi aspoň čiastočnú podobu minulého spôsobu života.Nemáš oheň začína prakticky in medias res, po úvodnej, iba naznačenej potýčke sa ona – mladá energická baba – pridruží k nemu – zvetranému mužovi v strednom veku. Spočiatku jej spoločnosťou nie príliš nadšený, po chvíli potláča vlastné predsudky a vydáva sa s mladým dievčaťom nočnými opustenými ulicami, ich jediným spoločníkom je…

Konfrontácie 2021: Krok späť (réžia Michal Valentin)

NovinkaHeadlineBlogŠtudentské texty
Pozor, kam stúpate Môže priveľká snaha pri jeho tvorbe zničiť celkový dojem z filmu? Alebo ide skôr o neschopnosť pretaviť vysoké ambície do výsledného diela? Podobné myšlienky mi utkveli v hlave po dopozeraní filmu Krok späť Michala Valentina. V nezanedbateľnej miere ich podmienil aj môj dojem z jeho predošlého filmu Odmena. Ten vo mne zanechal dobrý dojem svojím sústredeným rozprávaním príbehu s jasným odkazom a vynikajúcou prácou s hercami. O to viac ma mrzí, že o Kroku späť to povedať nemôžem.Film rozpráva o v podstate nedobrovoľnom návrate mladého študenta do domu, kde vyrastal a kde sa stretáva s rodičmi, sestrou a jej malými dcérkami. Pokojné rodinné chvíle však takmer od začiatku narúšajú na povrch sa  vyplavujúce konflikty a krivdy z minulosti. Takýto námet by som vo všeobecnosti neoznačil za originálny, no s prihliadnutím na množstvo variácií, ktoré  so sebou  nesie, mal veľký potenciál. S ním súvisí aj možnosť…

Konfrontácie 2021: Hľadanie spoločnej kompozície (réžia Peter Podolský)

NovinkaHeadlineBlogŠtudentské texty
Sme rôzni, a to je dobre Predsudky zväčša nevznikajú jednostranne, a tak je tento film i pre mňa poučením. Jeho posolstvo rezonuje o to silnejšie, že vlastne nie je tým hlavným zamýšľaným. Tento film nechce moralizovať, i keď dôležitosť komunikácie – či už na intímnej alebo verejnej úrovni, zdôrazňuje. Pretože spôsob, akým prehovára, je azda to, čo nám k zmierlivejšiemu dialógu v spoločnosti chýba.Hľadanie spoločnej kompozície (2020) študenta ateliéru dokumentárnej tvorby Petra Podolského sprostredkováva osobnú, vzájomnú i medzigeneračnú výmenu ideí. Jednou z možností filmu je totiž i možnosť využiť ho ako spôsob vyrovnávania sa, spoznávania – od hľadania spoločných ciest až po ich nájdenie. Tak tu využíva autor médium filmu, ako amplión, ktorý zosilňuje zvuk toho, čo bolo dlho zamlčané vo vnútri. Intímny rozhovor neplynie jednosmerne, možnosť na čokoľvek sa opýtať dostáva i režisérova respondentka – mama.Podolský sa spolu…