Sobotný podvečer v Trnave

NovinkaHeadlineBlogPodujatia
V dnešných časoch toho našinec priveľa nenacestuje, ak sa snaží byť opatrný. Tak som si v sobotu cestou do Trnavy pripadala vcelku slávnostne, hoci tréma mi to trošku kazila. Šla som sa aktívne zúčastniť na literárnom festivale Ypsalon (viac nájdete TU), ktorý skupina sympatických mladých ľudí organizuje pravidelne od roku 2015 vždy koncom novembra. Náplňou sú tradične besedy s autorkami a autormi či literárnymi vedcami, koncerty, výstava. Pôvodne, ako inak, to malo aj tento rok byť všetko naživo. Napokon sa  však podujatie  uskutočnilo  online, priamo na mieste diváci neboli. Ypsalon sa odohráva v kultúrnom centre Malý Berlín (viac o ňom TU), vo vkusne zariadených historických priestoroch uprostred mesta.(Cestou od auta na miesto činu sme stretli dve skupinky neonáckovských prívržencov so slovenskými aj zelenými vlajkami, mali tam totiž v ten večer akciu – kričali a vyhrážali sa pred Matovičovým domom. Svet je jednoducho…

Sofia Coppola, svetová metropola a Bill Murray... zase

NovinkaHeadlineBlogŠtudentské texty
Po sedemnástich rokoch od premiéry Lost in Translation prenáša režisérka Sofia Coppola Billa Murrayho z Tokya na „druhý koniec sveta“, do New Yorku. Film On the Rocks ale okrem Murr ayho nespútanej charizmy zdieľa so spomínanou, dnes už kultovou, snímkou omnoho viac, hoc aj na prvý pohľad. Dokázala však režisérka prostredníctvom variácií na jej najúspešnejšie dielo vytvoriť relevantný film, alebo ide skôr o bezduché ťaženie z originálneho materiálu?V oboch filmoch sledujeme ústrednú dvojicu zloženú z mladej ženskej postavy a omnoho staršieho mužského charakteru. Implicitné vyznenie vzťahu „otca s dcérou“ postáv Scarlett Johansson a Billa Murrayho v Lost in Translation pretavuje Coppola v On the Rocks na skutočné príbuzenské rodičovstvo. Johansson vymenila za Rashidu Jones, pričom si je možné predstaviť potenciálnu náročnosť priebehu samotného castingu. Chémia medzi ústrednou dvojicou postáv totiž v oboch filmoch dosahuje…

Filmová teória po telefóne

NovinkaHeadlineBlogPublikácie
Členovia Katedry audiovizuálnych štúdií spoločne napísali knihu Súčasné filmové teórie 1: Nové rámce, iné problémy. Zostavovateľka knihy Jelena Paštéková poskytla cez telefón rozhovor Mariane Jaremkovej z Rádia Devín, aby knižku predstavila odbornej, ale aj laickej verejnosti. Z jej rozprávania vyplýva, že filmová teória nie je len kopa prázdnych slov, či zbytočne náročný telocvik pre naše mozgy, ale spôsob, ktorým môžeme presnejšie popísať, a tým presnejšie poznávať filmy a svet okolo seba. Filmová teória a metodológia je pomerne účinný nástroj na analýzu a interpretáciu audiovizuálnych diel. Ale aj tento nástroj sa vyvíja, tak ako sa vyvíjajú samotné objekty skúmania. Viac o filmovej teórii, príčinách vzniku knihy a generačnom rozvrstvení jej autorov sa dozviete z Rádia Devín TU. Ak vás knižka zaujala a chceli by ste si ju minimálne prelistovať alebo v prípade elektronickej verzie „prelistovať,“ nech sa páči, TU je…

Baby, what can I do?

NovinkaHeadlineBlogČo si myslim o slovenskom filme
Na seminári Autorského dokumentárneho filmu premietal Robert Kirchhoff prvýkrát svoj vlastný film. Semestrálnou tematikou sú dokumentárne snímky z hudobného prostredia a práve Para nad riekou (2015) sa stala jedným z mne najbližších filmov venujúcich sa hudobnej téme. Tá je v tomto prípade vysoko presiahnutá a zachádza do všeobecnejších úvah nad životom i jeho ubúdaním. Tento text je reakciou na podnety, ktoré vo mne film a jeho inšpiratívne okolnosti diskutované na hodine vyvolali. Zašlú slávu a neodkladné starnutie spracovali autori snímky Filip Remunda a Robert Kirchhoff citlivo, ale bez zbytočnej ľútosti. Vyobrazujú príbeh slovenských legiend jazzovej hudby Laca Décziho, Ľubomíra Tamaškoviča a Jána Jankejeho, ktorých okrem veku a vášne spája emigrovanie v časoch socialistického režimu. Za neobmedzeným hudobným vyjadrením a možnosťou tvorivého rozvoja odišli do Francúzska, Nemecka či USA, kde hrávali s veľkými menami…

Bezplatné online KONZULTÁCIE k prijímacím skúškam

NovinkaHeadlineBlogPodujatia
Milujete film?Chcete sa dostať na Filmovú a televíznu fakultu VŠMU, ale neviete, ako na to? Máme pre Vás riešenie!Pripojte sa na naše BEZPLATNÉ ONLINE KONZULTÁCIE k bakalárskym prijímacím skúškam, ktoré budú formou webinárov pre každý štdudijný program. Pedagógovia FTF VŠMU Vám na nich vysvetlia:na čo sa zamerať pri príprave na talentové skúškyako pripraviť povinné domáce práceaké filmy si treba pozrieťaké knižky prečítaťBudú odpovedať aj na Vaše otázky a poskytnú neoceniteľné skúsenosti z dlhých rokov filmárskej a pedagogickej praxe na FTF VŠMU!Tešíme sa na stretnutie s Vami!MUSÍM SA NA KONZULTÁCIE NIEKDE PRIHLASOVAŤ? Nie, stačí sa pripojiť! AKO SA MÁM PRIPOJIŤ na konzultácie priamo pre Katedru audiovizuálnych štúdií?Kliknite presne 25.11. o 14:00 priamo SEM. - Webinár je live, je nevyhnutné dodržat presný čas pripojenia. Objaví sa Vám ponuka možností:Ak nemáte nainštalovaný MS TEams, odporúčame sa pripojiť cez túto…

Adaptácie sci-fi velikánov na KAS a doma

NovinkaHeadlineBlog
    Ako doktorand tretieho ročníka na Katedre audiovizuálnych štúdií mám možnosť už tretí rok ponúkať študentom námety na ročníkové a bakalárske práce. Vždy sa medzi tri-štyri ponúknuté témy „votrie“ aj porovnanie filmového diela či diel s ich literárnymi predlohami. Možno je to dané tým, že som v prvom ročníku na bakalárskom stupni riešil americké remaky originálnych diel japonského režiséra Akiru Kurosawu. Nešlo teda o porovnanie s iným umeleckým druhom, každopádne „porovnávať porovnateľné“ ma ihneď chytilo a zistil som, akým smerom by som sa chcel uberať aj v kariére pedagóga. Už od začiatku doktorandského štúdia ponúkam študentom možnosť vybrať si porovnať filmové adaptácie sci-fi diel amerického autora Philipa K. Dicka s ich literárnymi predobrazmi. Som rád, že tento rok sa jedna študentka prvého ročníka „chytila do pasce“ a budeme tak po dva semestre riešiť, ako tie slávne paranoidné predlohy vlastne (nielen) v Hollywoode…

    Filmové čítanie z pripravovanej knihy

    NovinkaHeadlineBlogČo si myslim o slovenskom filme
    V knižnej edícii časopisu Vlna – Filmodrom v spolupráci s vydavateľstvom Drewo a srd a za podpory SFÚ, AVF a Litfondu sa v tomto čase pripravuje publikácia od autorskej dvojice Eva Filová – Eva Vženteková pod názvom SLOVENSKÝ ŠTÁT VO FILME. DOKUMENTÁRNA A HRANÁ TVORBA PO ROKU 1945. Dva samostatné, autorské príspevky ponúkajú dva pohľady, jeden na non-fiction tvorbu, teda dokumentárne, strihové, reportážne aj autorské filmy a druhý na hrané kinofilmy, vyrobené za 75 rokov od ukončenia vojny. Ukážka je zo záveru prvej časti publikácie, v ktorej sa nezabudlo ani na študentské filmy reflektujúce danú tému. Epilóg (v obrátenom garde)Ako sme už naznačili, dejiny zločinov sa píšu ťažšie než dejiny ich obetí, keďže takéto predložené fakty či pozorovania môžu vyvolať nevôľu, až odpor v zmysle bagatelizovania či ospravedlňovania zla. O to viac, ak ide o filmovú (re)prezentáciu, ktorej zvukový a obrazový účinok (filmová ilúzia) môže…

    O dobrej a zlej guľovačke

    NovinkaHeadlineBlogČo si myslim o slovenskom filme
    V úvode Medenej veže (1970) traja „horali“ ( Štefan Kvietik,  Ivan Rajniak, Ivan Mistrík), ktorí sa venujú vysokohorskému chatárskemu povolaniu, neodolajú pokušeniu a začnú guľovať opaľujúce sa krásky v bikinách na skalách pred chatou. Muži obdivujú ženy, je to chlapčensko/chlapské, zábavné a s trochou erotického vzrušenia. Jedna guľa jarného snehu trafí krásavicu (Emília Vášáryová), ktorá vďaka tomu nechtiac vyruší  vyhrievajúceho sa  hada, uštipne ju a jeden z „horalov“ (Štefan Kvietik) jej vzápätí ranu ošetrí. Výmena pohľadov, strih a lavína udalostí sa nedá zastaviť -  svadba,  podozrenie z nevery, možná vražda, samovražda. Eufória z jarnej guľovačky sa zmení na katastrofu. Z jednej nevinnej zábavy sme svedkami niekoľko zničených osudov.Toto je dobrá guľovačka.V Orliom pierku (1971) práve prepustení  trestanci-horali (Ivan Rajniak, Ivan Mistrík), ktorí za mrežami strávili dva roky, začnú sa guľovať na zasneženom…

    Film, sen a hra

    NovinkaHeadlineBlog
    Mentálny obraz predstavuje iluzívnu skutočnosť, o ktorej vieme, že nie je prítomná. Mentálne obrazy môžu byť vyvolané aj filmovým obrazom. Ale ten je  tiež obrazom neprítomnej reality. Je obrazom nejakej reality, ktorá sa v kine nenachádza, reality, ktorá sa kedysi nachádzala niekde inde. Záznam tejto reality sa môže kedykoľvek premietať a premietanie je teda jej aktualizáciou. Pôsobí veľmi intenzívne. Z toho plynie emocionálna identifikácia, spoluprežívanie. Skvelý francúzsky teoretik Jean Mitry hovoril v tejto súvislosti o transfigurácii. Filmový obraz podáva divákovi obraz skutočnosti, ktorý sa síce skutočnosti podobá, ale je odlišný. Ide totiž o mentálnu transpozíciu  - skutočnosť si zachováva vonkajšiu formálnu podobu, ale je transfigurovaná. Transfigurácia teda označuje proces od materiálneho k mentálnemu obrazu.Je to podobné ako pri sne. Divákom nahrádzajú filmové obrazy (vyvolávajúce mentálne) skutočnosť podobne ako ju…

    Keď je na zemi taký neporiadok, že človek ani nemá kam stúpiť

    NovinkaHeadlineBlog
    Tento vtip som našla, keď som upratovala po malej dcére kreslené vtipy, ktoré si horlivo prezerala - zmiešala totiž Lesykove s Kubalovými. Ide o zbierku obrázkov vydanú v roku 1986. Možno ten obrázok hovorí o atmosfére podozrievania v spoločnosti, kde mnohí majú pocit, že veci takmer nikdy neznamenajú to, čo sa zdá, že znamenajú, pretože niekto sa nás snaží zmanipulovať (či už na strane odporcov režimu alebo jeho podporovateľov). Lenže stojíme na prechode a musíme sa rozhodnúť. Kedy na vozovku vstúpiť? Nemôžeme tam zostať stáť na veky a len obviňovať semafor z vlastnej frustrácie. Môžeme sa rozhliadnuť, či naozaj autá stoja. Ale aj tak sa môžu rozbehnúť, keď vstúpime na prechod, a zraziť nás. Avšak aj keď vstúpime na prechod a auto nás nezrazí, kde máme istotu, že nás nezrazí nabudúce, čo keď je to len súčasť tej manipulácie? Všetko, čo nie je vyslovene nemožné, je možné. Ale čo je pravdepodobnejšie? Tento vtip sa mi zdal…