Film a realita

NovinkaHeadlineBlogŠtudentské texty
Keď sa v roku 1895 začala z iniciatívy bratov Lumièrovcov spletitá cesta kinematografie, nikto si neuvedomoval význam, ktorý tento nový spôsob umeleckej komunikácie počas nasledujúcich rokov nadobudne. Vznik a popularizácia kinematografie sú asociované s príbehom o projekcii Príchodu vlaku. V roku 1896, keď bol film prvýkrát premietaný, boli vraj diváci natoľko ohromení a vystrašení pohybujúcim sa vlakom smerujúcim priamo na nich, že začali kričať a utekať od plátna. Či už je táto historka pravdivá alebo nie, vyjadruje základnú vlastnosť filmového média – jeho definujúci vzťah k realite. Tento vzťah sa napokon ustanovil ako základná otázka filmovej teórie. Už pri tomto vzťahu ide o zložitú interpretáciu. No nemusí sa takou zdať. Pretože zobrazené obrazy považujeme za normu, uvedomujeme si síce ich obmedzenia, ale zároveň ich aj akceptujeme – ako akceptujeme napríklad obdĺžnikový rám filmového plátna. Vzťah filmu k vonkajšiemu…

Vyšla nová kniha o Slovenskom štáte vo filme

NovinkaHeadlineBlogPublikácie
Monografia Slovenský štát vo filme. Dokumentárna a hraná tvorba po roku 1945 vznikla spojením dvoch autorských pohľadov na „Slovenský štát po Slovenskom štáte“. V prvej časti Eva Filová skúma zobrazovanie minulosti prostredníctvom nehraného, dokumentárneho filmu, v druhej časti Eva Vženteková rekonštruuje ten istý obraz v hraných kinofilmoch. Obdobie vojnového štátu sa stalo predmetom mnohých historických výskumov a štúdií aj interpretácií, zobrazovanie minulosti je zároveň aj výpoveďou tej prítomnosti, ktorá historický obraz utvára. Ponúkané texty usilujú o nachádzanie a objasňovanie kľúčových atribútov sledovaných filmov, o ich vzťahy k dobovej slovensko-štátnej skutočnosti, ako o nej vypovedali falšovaním, prípadne jasnozrivým prienikom. Na pomedzí filmu a histórie a prostredníctvom tematických okruhov (napr. internacionalizmus, zamlčaný holokaust, priestory a prostredia, typológie postáv, toposy správania) s množstvom…

Zápisky z Udine, časť prvá

NovinkaHeadlineBlog
Šum a vrzgot filmového pásu formátu Super 8 pretáčaného z jedného kotúča na druhý. Pach eukalyptového roztoku na handričke odstraňujúceho prach a nečistoty okienko po okienku. Hútam nad tým, ktorá časť filmového pásu je hlava a ktorá chvost. Lupou približujem jednotlivé okienka a postupne odokrývam príbeh. Natrhnuté spojenie medzi jednotlivými filmovými pásmi reparujem prístrojom  slávnej značky Ferrania a presúvam sa do digitalizačnej miestnosti. Po zdĺhavej príprave spôsobenej mojím nie príliš veľkým technickým nadaním nainštalujem filmový pás na skener a prenášam príbeh z kotúča do počítača. Na veľkej obrazovke sa predo mnou zjaví krátka reportáž zo školskej besiedky v meste Cormons zo šesťdesiatych rokov minulého storočia.Práca filmového historika neznamená len pátranie po porozumení historickej skutočnosti, ktorú nám film tlmočí, ale vyžaduje si aj schopnosť chápať filmové dielo v kontexte jeho vzniku, a to aj po…

Pripojte sa k diskusiám o slovenskej kinematografii!

NovinkaHeadlineBlogČo si myslim o slovenskom filmePodujatia
Týždeň slovenského filmu sa predsa len uskutoční! Pôvodné októbrové termíny zrušila korona, už to vyzeralo všelijako, ale napokon... ak sa do pondelka nič nezmení... tak TSF aj tento rok bude. Aj filmy, aj diskusie. Prezenčne len obmedzený počet ľudí, live stream dostupný pre každého. Dôležité a tradičné podujatie. Participujú na ňom ako zvyčajne aj ľudia z našej katedry. Pedagogičky, pedagógovia, absolventi. Nenechajte si ujsť tohoročný zvláštny Týždeň slovenského filmu. TÝŽDEŇ SLOVENSKÉHO FILMU 2020 - SPRIEVODNÉ PODUJATIA7. – 11. 12. 2020Kino Lumière – kino Slovenského filmového ústavu, Špitálska 4, Bratislavawww.tyzdenfilmu.sk, www.kino-lumiere.skDostupné online na www.kino-doma.sk.Vstup na podujatia, pri ktorých nie je uvedené vstupné, je voľný, bezplatné vstupenky budú k dispozícii v pokladnici Kina Lumière. pondelok 7. 12.14.00–17.00  Panelová diskusia o slovenskom hranom filme 2019Zuzana Mojžišová + Roberta…

Sobotný podvečer v Trnave

NovinkaHeadlineBlogPodujatia
V dnešných časoch toho našinec priveľa nenacestuje, ak sa snaží byť opatrný. Tak som si v sobotu cestou do Trnavy pripadala vcelku slávnostne, hoci tréma mi to trošku kazila. Šla som sa aktívne zúčastniť na literárnom festivale Ypsalon (viac nájdete TU), ktorý skupina sympatických mladých ľudí organizuje pravidelne od roku 2015 vždy koncom novembra. Náplňou sú tradične besedy s autorkami a autormi či literárnymi vedcami, koncerty, výstava. Pôvodne, ako inak, to malo aj tento rok byť všetko naživo. Napokon sa  však podujatie  uskutočnilo  online, priamo na mieste diváci neboli. Ypsalon sa odohráva v kultúrnom centre Malý Berlín (viac o ňom TU), vo vkusne zariadených historických priestoroch uprostred mesta.(Cestou od auta na miesto činu sme stretli dve skupinky neonáckovských prívržencov so slovenskými aj zelenými vlajkami, mali tam totiž v ten večer akciu – kričali a vyhrážali sa pred Matovičovým domom. Svet je jednoducho…

Sofia Coppola, svetová metropola a Bill Murray... zase

NovinkaHeadlineBlogŠtudentské texty
Po sedemnástich rokoch od premiéry Lost in Translation prenáša režisérka Sofia Coppola Billa Murrayho z Tokya na „druhý koniec sveta“, do New Yorku. Film On the Rocks ale okrem Murr ayho nespútanej charizmy zdieľa so spomínanou, dnes už kultovou, snímkou omnoho viac, hoc aj na prvý pohľad. Dokázala však režisérka prostredníctvom variácií na jej najúspešnejšie dielo vytvoriť relevantný film, alebo ide skôr o bezduché ťaženie z originálneho materiálu?V oboch filmoch sledujeme ústrednú dvojicu zloženú z mladej ženskej postavy a omnoho staršieho mužského charakteru. Implicitné vyznenie vzťahu „otca s dcérou“ postáv Scarlett Johansson a Billa Murrayho v Lost in Translation pretavuje Coppola v On the Rocks na skutočné príbuzenské rodičovstvo. Johansson vymenila za Rashidu Jones, pričom si je možné predstaviť potenciálnu náročnosť priebehu samotného castingu. Chémia medzi ústrednou dvojicou postáv totiž v oboch filmoch dosahuje…

Filmová teória po telefóne

NovinkaHeadlineBlogPublikácie
Členovia Katedry audiovizuálnych štúdií spoločne napísali knihu Súčasné filmové teórie 1: Nové rámce, iné problémy. Zostavovateľka knihy Jelena Paštéková poskytla cez telefón rozhovor Mariane Jaremkovej z Rádia Devín, aby knižku predstavila odbornej, ale aj laickej verejnosti. Z jej rozprávania vyplýva, že filmová teória nie je len kopa prázdnych slov, či zbytočne náročný telocvik pre naše mozgy, ale spôsob, ktorým môžeme presnejšie popísať, a tým presnejšie poznávať filmy a svet okolo seba. Filmová teória a metodológia je pomerne účinný nástroj na analýzu a interpretáciu audiovizuálnych diel. Ale aj tento nástroj sa vyvíja, tak ako sa vyvíjajú samotné objekty skúmania. Viac o filmovej teórii, príčinách vzniku knihy a generačnom rozvrstvení jej autorov sa dozviete z Rádia Devín TU. Ak vás knižka zaujala a chceli by ste si ju minimálne prelistovať alebo v prípade elektronickej verzie „prelistovať,“ nech sa páči, TU je…

Baby, what can I do?

NovinkaHeadlineBlogČo si myslim o slovenskom filme
Na seminári Autorského dokumentárneho filmu premietal Robert Kirchhoff prvýkrát svoj vlastný film. Semestrálnou tematikou sú dokumentárne snímky z hudobného prostredia a práve Para nad riekou (2015) sa stala jedným z mne najbližších filmov venujúcich sa hudobnej téme. Tá je v tomto prípade vysoko presiahnutá a zachádza do všeobecnejších úvah nad životom i jeho ubúdaním. Tento text je reakciou na podnety, ktoré vo mne film a jeho inšpiratívne okolnosti diskutované na hodine vyvolali. Zašlú slávu a neodkladné starnutie spracovali autori snímky Filip Remunda a Robert Kirchhoff citlivo, ale bez zbytočnej ľútosti. Vyobrazujú príbeh slovenských legiend jazzovej hudby Laca Décziho, Ľubomíra Tamaškoviča a Jána Jankejeho, ktorých okrem veku a vášne spája emigrovanie v časoch socialistického režimu. Za neobmedzeným hudobným vyjadrením a možnosťou tvorivého rozvoja odišli do Francúzska, Nemecka či USA, kde hrávali s veľkými menami…

Bezplatné online KONZULTÁCIE k prijímacím skúškam

NovinkaHeadlineBlogPodujatia
Milujete film?Chcete sa dostať na Filmovú a televíznu fakultu VŠMU, ale neviete, ako na to? Máme pre Vás riešenie!Pripojte sa na naše BEZPLATNÉ ONLINE KONZULTÁCIE k bakalárskym prijímacím skúškam, ktoré budú formou webinárov pre každý štdudijný program. Pedagógovia FTF VŠMU Vám na nich vysvetlia:na čo sa zamerať pri príprave na talentové skúškyako pripraviť povinné domáce práceaké filmy si treba pozrieťaké knižky prečítaťBudú odpovedať aj na Vaše otázky a poskytnú neoceniteľné skúsenosti z dlhých rokov filmárskej a pedagogickej praxe na FTF VŠMU!Tešíme sa na stretnutie s Vami!MUSÍM SA NA KONZULTÁCIE NIEKDE PRIHLASOVAŤ? Nie, stačí sa pripojiť! AKO SA MÁM PRIPOJIŤ na konzultácie priamo pre Katedru audiovizuálnych štúdií?Kliknite presne 25.11. o 14:00 priamo SEM. - Webinár je live, je nevyhnutné dodržat presný čas pripojenia. Objaví sa Vám ponuka možností:Ak nemáte nainštalovaný MS TEams, odporúčame sa pripojiť cez túto…

Adaptácie sci-fi velikánov na KAS a doma

NovinkaHeadlineBlog
    Ako doktorand tretieho ročníka na Katedre audiovizuálnych štúdií mám možnosť už tretí rok ponúkať študentom námety na ročníkové a bakalárske práce. Vždy sa medzi tri-štyri ponúknuté témy „votrie“ aj porovnanie filmového diela či diel s ich literárnymi predlohami. Možno je to dané tým, že som v prvom ročníku na bakalárskom stupni riešil americké remaky originálnych diel japonského režiséra Akiru Kurosawu. Nešlo teda o porovnanie s iným umeleckým druhom, každopádne „porovnávať porovnateľné“ ma ihneď chytilo a zistil som, akým smerom by som sa chcel uberať aj v kariére pedagóga. Už od začiatku doktorandského štúdia ponúkam študentom možnosť vybrať si porovnať filmové adaptácie sci-fi diel amerického autora Philipa K. Dicka s ich literárnymi predobrazmi. Som rád, že tento rok sa jedna študentka prvého ročníka „chytila do pasce“ a budeme tak po dva semestre riešiť, ako tie slávne paranoidné predlohy vlastne (nielen) v Hollywoode…